Als je ziek bent geweest is het extra belangrijk om op je voeding te letten. Hoewel eten vaak moeilijker gaat door weinig eetlust en vermoeidheid, heeft je lichaam juist meer voedingsstoffen en energie nodig. Probeer dus genoeg te eten. Als je te weinig energie (calorieën) binnenkrijgt uit je voeding, kan je lichaam lichaamseiwitten gaan verbranden. Verder is het van belang dat je over de dag verdeeld voldoende drinkt: minstens 1,5 tot 2 liter per dag. Lees hieronder onze voedingsadviezen voor herstel na Corona.

Eiwitten

Nadat je ziek bent geweest, heeft je lichaam meer eiwitten nodig dan normaal. Eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam en zijn nodig voor je weerstand en voor herstel en opbouw van de spieren.

Als je ziek bent, beweeg je weinig. Daardoor neemt je spiermassa af, ook die van de ademhalingsspieren. Spiermassa wordt ook afgebroken doordat de stofwisseling door de ziekte verandert. Dit geldt voor iedereen die ziek in bed heeft gelegen en zeker voor mensen die op de IC hebben gelegen. Spierzwakte na de IC komt voor bij een derde van de mensen die is beademd en tot de helft van de mensen die langer dan een week op de ic hebben gelegen.

Eiwitten helpen om de spieren die door de ziekte verzwakt zijn weer op te bouwen. Eet daarom meer eiwitrijke producten als je ziek bent geweest. Eiwitten zitten in vlees en vleeswaren, kip, vis, zuivelproducten, eieren, peulvruchten, pinda’s en noten. Neem bijvoorbeeld bij de warme maaltijd vlees, vis of een vleesvervanger, zoals ei of peulvruchten. En eet liever hartig beleg op brood of beschuit in plaats van zoet broodbeleg en eet 3-4 zuivelproducten per dag.

Let op: dit zijn algemene adviezen voor herstel na corona, waarbij geen rekening is gehouden met eventuele diëten of allergieën.

Algemene tips bij herstel na corona voor voldoende voedingsinname

  • Probeer minimaal 6 eetmomenten op een dag te plannen: 3 hoofdmaaltijden + 3 tussenmaaltijden.
  • Probeer bij elk eetmoment een vol zuivelproduct te nemen (volle melk, volle chocomelk, volle yoghurt, volle kwark, vla). Deze producten bevatten namelijk veel eiwitten. Meer over eiwitrijke voedingsmiddelen vind je op stuurgroepondervoeding.nl/energie-en-eiwitrijke-producten.
  • Kies voor hartig beleg, bijvoorbeeld vleeswaren zoals kipfilet, achterham, rosbief of volvette kaas (48+).
  • Beleg de boterham dubbel. Eventueel kun je hartig beleg ‘uit het vuistje’ eten.
  • Neem eens iets anders op brood, bijvoorbeeld een kant-en-klare salade, roerei, vis, ragout of maak een tosti.
  • Gebruik een ruime hoeveelheid margarine of roomboter op uw boterham.
  • Drink 1,5 tot 2 liter per dag. Varieer in dranken.
  • Koffie, thee, water en light-frisdranken leveren geen energie en eiwitten. Neem ze in beperkte mate, gebruik liever zuivelproducten of sap.
  • Gebruik geen bouillon of heldere soep zonder vlees of vulling. Dit vult de maag, maar heeft nauwelijks voedingswaarde. Gebruik liever een gevulde soep met vlees.
  • Kies voor eiwit-verrijkte zuivelproducten.
  • Goede hartige tussendoortjes zijn bijvoorbeeld nootjes, een lekkerbekje, een haring, stukjes kaas of worst, een huzarenslaatje, een toastje met vis en gevulde soep met extra vlees, groenten en ei
  • Goede zoete tussendoortjes zijn bijvoorbeeld volle vruchtenkwark, drinkyoghurt of een vruchtencocktail
  • Neem de tijd voor het eten en eet rustig.

Tips bij specifieke klachten van corona

Bij vermoeidheid of benauwdheid

  • Kook meerdere porties tegelijk en vries ze in.
  • Vloeibare voeding, zoals toetjes, vla en pap, zijn er in vele variaties kant-en-klaar. Bij vermoeidheid gaat vloeibaar eten soms makkelijker dan vaste voeding.
  • Soms smaakt niets. Probeer dan toch iets te eten. Houd voor ogen dat eten nodig is voor uw herstel of om uw conditie op peil te houden.
  • Gebruik de grootste maaltijd op het beste moment van de dag.
  • Grote hoeveelheden kunnen tegen gaan staan. Verdeel het eten in kleinere porties over de dag. Het is vaak minder vermoeiend om een klein beetje te eten, dan een uitgebreide maaltijd in één keer. Niet opdringen!
  • Goed uitgerust zijn voor de maaltijd.
  • Gebruik licht servies zodat eten en drinken zo min mogelijk kracht kost.
  • Drink eventueel door een kort rietje.
  • Iets eten voor het naar bed gaan of eventueel eten/drinkvoeding op het nachtkastje plaatsen.
  • Indien zuurstoftherapie, dan ook zuurstof tijdens de maaltijd.

Bij misselijkheid

  • Voorkom een lege maag. Niet eten kan de misselijkheid verergeren. Probeer daarom toch te eten of te drinken.
  • Eet kleine maaltijden, 6-8 keer per dag.
  • Te weinig vocht vergroot een misselijk gevoel. Drink daarom voldoende: 1,5 tot 2 liter, tenzij anders voorgeschreven.
  • Vaak veroorzaken warme voedingsmiddelen met een sterke geur (vlees of koffie) meer problemen dan koude voeding. Vervang dan bijvoorbeeld een stukje warm vlees door wat plakjes koude vleeswaren.
  • Vaak wordt koud vlees beter verdragen, zoals plakjes rosbief of fricandeau. Ook eten zonder vlees is mogelijk. Neem dan kaas, ei, noten, vegetarische vleesvervangers, vis, melkproducten of peulvruchten.
  • Probeer een broodmaaltijd als de warme maaltijd u tegenstaat.
  • Blijf zo mogelijk weg uit de keuken als er wordt gekookt, als u misselijk wordt van de etenslucht.
  • Als u zelf kookt, gebruik dan de magnetron. Zo heeft u minder last van etensgeuren.

Bij slijmvorming

Slijm in de mond wordt nooit veroorzaakt door voeding, maar kan veroorzaakt worden door ziekte of een behandeling. Slijmvorming neemt niet toe na gebruik van melk of suikerrijke producten. Deze laten wel een plakkerig gevoel in de mond achter. Probeer het volgende:

  • Spoel uw mond met water.
  • Zure melkproducten (karnemelk en (drink)yoghurt) of een (suikervrij) zuurtje geven een minder plakkerig gevoel.
  • Probeer friszure producten (augurk, komkommer, appel).
  • Drink regelmatig kleine slokjes koud water bij het eten of drinken, ook tussendoor bij het gebruik van drinkvoeding.
  • Na het gebruik van melkproducten een klein waterijsje, dat is fris en met het slikken gaat het slijm weg.
  • Na het gebruik van melkproducten een slokje water of vruchtensap nemen.

Bij diarree

  • Drink voldoende om het verlies van vocht aan te vullen.
  • Gebruik kleine maaltijden verspreid over de dag, om het maagdarmkanaal zo min mogelijk te prikkelen.
  • Beperk de inname van lactose (=melksuiker). Kies liever voor zure melkproducten als yoghurt en kwark, in plaats van zoete melkproducten als chocolademelk en vla. Drinkvoeding bevat nauwelijks lactose dus dit hoeft niet beperkt te worden.

Beweging

Na ziekte kun je veel spiermassa verliezen, zeker als je op de IC hebt gelegen. Om spieren weer op te bouwen, is naast eiwit en energie ook beweging nodig. Meer informatie over beweging

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Na corona kun je lang last houden van verschillende klachten. Sommige klachten hebben een negatieve invloed op je eetpatroon. Denk aan benauwdheid, vermoeidheid, kauw- en slikklachten, reukverlies, verminderde smaak en minder eetlust. Afhankelijk van de leefstijl, leeftijd en persoonlijke situatie heeft elk lichaam andere behoeften. Voor persoonlijk advies of voor vragen en klachten over voeding, kun je bij ons als diëtist terecht.

Graag helpen wij je om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. Indien gewenst in samenwerking met uw fysiotherapeut, logopedist of andere hulpverlener.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.