Skip to content

Diabetes

diabetes

Voedingsadvies bij diabetes

Oorzaak diabetes

Diabetes is vaak een gevolg van gewichtstoename (met name visceraal ofwel buikvet), minder beweging en het consumeren van te veel snelle suikers. Overgewicht is de oorzaak van een verminderde insulinegevoeligheid, waardoor de gegeten koolhydraten (suikers) minder goed de cellen in kunnen komen en de bloedsuikerspiegel te hoog blijft. Erfelijkheid kan ook een rol spelen.

Insuline

Bij diabetes type 2 heeft het lichaam te weinig insuline en/of reageert het niet goed meer op insuline door een verminderde insulinegevoeligheid. Insuline is een hormoon dat wordt aangemaakt door de alvleesklier. Zodra de bloedsuikerspiegel stijgt, zorgt de alvleesklier ervoor dat er insuline in het bloed komt.

Insuline heeft 2 doelen, namelijk:

  1. Ervoor zorgen dat de gegeten koolhydraten (suikers) jouw lichaamscellen inkomen; zodat je cellen energie krijgen en goed kunnen functioneren. Bij diabetes type 2 werkt dit niet goed en blijft de bloedsuiker te hoog.
  2. Het teveel aan koolhydraten (suikers) opslaan als vet. Insuline remt de vetverbranding.

Het lijkt misschien onlogisch, maar iemand met diabetes type 2 maakt over het algemeen meer insuline aan dan iemand zonder diabetes. Dit komt omdat de weefsels niet meer gevoelig zijn voor insuline, waardoor de bloedsuiker te hoog blijft en de alvleesklier nog meer insuline gaat aanmaken om dit te verhelpen. Hierdoor hebben mensen mensen met diabetes type 2 vaak een verhoogd insulinegehalte in het bloed en dit is niet gunstig, want insuline zorgt voor een verhoogde vetopslag.

5 tips voor het verbeteren van je bloedsuiker

  1. Haal alle snelle suikers uit je voeding. Denk aan suiker of honing in koffie en thee, snoep, chocolade, zoet beleg, (ontbijt)koek, vruchtensap en frisdrank. Snelle suikers komen snel in je bloedbaan en je krijgt hierdoor een bloedsuikerpiek. Vervolgens krijg je een dip omdat je lichaam de suiker zo snel mogelijk uit je bloed wil hebben. Dit is niet goed voor je bloedwaarden en niet goed voor je energieniveau.
  2. Beperk koolhydraten. Alle koolhydraten die je eet worden omgezet in glucose; dus alle koolhydraten die je eet zorgen voor een stijging in je bloedsuikerspiegel. Dus, een aardappel minder (eet meer groenten), noten i.p.v. muesli door je yoghurt, pindakaas i.p.v. zoet beleg op brood. Zomaar wat suggesties om koolhydraten te beperken!
  3. Eet meer vetten & eiwitten. Deze houden je bloedsuiker stabiel en geven een verzadigd gevoel. Denk aan olijven, olijfolie, vis, noten, zaden, pitten, pinda’s, avocado, zuivel en eieren. Kies voor volle, ongezoete zuivel (minder koolhydraten, meer verzadiging).
  4. Eet meer groente! Groenten leveren vitamines, mineralen, vezels en verzadiging! Groente past heel goed op elk moment van de dag. Beperk groenten niet tot de warme maaltijd, maar eet ze ook bij je lunch en tussendoor.
  5. Onspan, slaap en beweeg. Stress en slecht slapen hebben een negatief effect op je bloedwaarden en op je gewicht. Beweging helpt onder andere ook om de insulinegevoeligheid te verbeteren.

Hulp nodig?

Onze ervaring in de praktijk is zeer positief als het op de behandeling van diabetes aankomt. Medicijnen kunnen vaak worden voorkomen of afgebouwd en mensen die insuline spuiten, kunnen hun insuline vaak flink verlagen of soms zelfs stoppen. Ook vallen mensen af en voelen zich vaak een stuk energieker.

Wil jij dit ook? Neem dan contact met ons op voor het maken van een afspraak. Je kunt  ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Ellen Kant Voeding en Leefstijl BV | De Savornin Lohmanlaan 1 | 5252 AX Vlijmen | Tel.: 073-5116298 | 06-44624781 (website: Internet-Meesters)