Wist jij dat goede voeding kan helpen als je in de overgang bent?

Vaak begint de overgang tussen het 40e en 60e levensjaar. Een periode waarin de menstruatie onregelmatig en heviger kan worden en waarbij verschillende klachten kunnen komen kijken. Dit is niet voor iedereen zo, sommige vrouwen ervaren weinig tot geen klachten.

Voldoende calcium en vitamine D

Ondanks of een vrouw wel of geen klachten ervaart, is het voor elke vrouw tijdens en na de overgang belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Dit omdat de botten in het lichaam sneller worden afgebroken. Calcium zit bijvoorbeeld in zuivelproducten. Het advies is om 3 tot 4 zuivelproducten per dag te nemen. Om de calcium goed op te kunnen nemen in de botten is daarnaast een vitamine D supplement (10-25 mcg per dag) van belang. Deze kun je het beste nemen tijdens de warme maaltijd, omdat vitamine D gemakkelijker wordt opgenomen met vet.

Maar wat als je wel veel klachten ervaart tijdens jouw overgangsperiode, kan je deze klachten verminderen door middel van voeding? Het antwoord op deze vraag is: ja dat kan zeker! Door middel van bepaalde voedingsproducten kunnen de klachten tijdens de overgang verminderen.

Opvliegers en temperatuurswisselingen

Een veel voorkomende klacht die voorkomt zijn opvliegers en temperatuurswisselingen. Een kruid wat  hier invloed op kan hebben is salie. Salie kan je bijvoorbeeld in je thee doen, waardoor je een lichte zoete thee krijgt of je kan het kruid verwerken in gerechten.

Sommige voedingsmiddelen vergroten de kans op opvliegers. Vooral snelle koolhydraten en sterk gekruid eten. Koffie, thee en alcohol kun je ook beter laten staan als je veel last hebt van opvliegers.

Gewichtstoename

Tijdens de overgang neemt de oestrogeenproductie af. Het lichaam compenseert dat door meer vet aan te leggen. Daarnaast gaat door de relatief toegenomen testosteronproductie het vet op andere plekken zitten: vóór de overgang zit het vet op billen en heupen, erna vooral op de buik. Teveel buikvet geeft weer allerlei gezondheidsrisico’s.

Ook neemt de spiermassa vaak af, waardoor je lichaam minder energie en dus minder eten nodig heeft. Als je dan hetzelfde blijft eten als vroeger, kom je helaas aan. Het is dus belangrijk dat je je voeding hierop aanpast!

Overgangsklachten en voeding

Een gezond voedingspatroon met minder calorieën, veel vitamines en mineralen, fyto-oestrogenen, voldoende eiwitten, de juiste vetten en een gezonde leefstijl zijn de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde hormoonhuishouding en zo weinig mogelijk overgangsklachten.

Kan de diëtist je helpen?

Jazeker, wij kunnen samen met jou onderzoeken of jouw voeding volwaardig is en specifieke vragen over voeding bij de overgang beantwoorden. Wij begeleiden en coachen je en hebben daarnaast veel praktische tips, adviezen en indien je daar behoefte aan hebt lekkere recepten.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Je kunt ons bellen via 06-44624781 of mailen naar info@voedingsadviesvlijmen.nl of het contactformulier op deze website invullen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.