Hypertensie, ofwel een hoge bloeddruk, is een veelvoorkomende aandoening. Zo heeft 1 op de 4 Nederlanders hiermee te kampen. Meestal merk je niks van een hoge bloeddruk, al kan langdurige en vergevorderde hypertensie wel klachten geven zoals hoofdpijn, vermoeidheid en slechter zicht.

Het hart pompt het bloed met kracht de slagaders in. Hierdoor ontstaat er druk op de bloedvaten: de bloeddruk. De bloeddruk wordt aangeduid door middel van een boven- en een onderdruk in millimeters kwikdruk (mmHg). We spreken van hypertensie wanneer:

  • De bovendruk 140 mmHg of hoger is en/of
  • De onderdruk 90 mmHg of hoger is

Boven- en onderdruk

De hoogste waarde is dus de bovendruk. Deze wordt gemeten tijdens de pompfase van het hart. Dit is het moment waarop het hart samentrekt; er wordt bloed de slagaders in gepompt. Dit gaat samen met de hartslag. De druk op de vaatwand is op dat moment hoog. Een andere naam voor bovendruk is systolische druk.

Daarna volgt de rustfase waarbij het hart zich ontspant en de druk op de vaatwand afneemt. Dit is het moment tussen 2 hartslagen. De druk die op dat moment blijft bestaan wordt de onderdruk genoemd. Een andere naam voor onderdruk is diastolische druk.

Gevolgen hypertensie

Bij hypertensie staan de vaten voortdurend onder te hoge druk. Hierdoor kan er schade ontstaan. Bijvoorbeeld aan bloedvaten, hart of nieren. Een hoge bloeddruk is dan ook een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten zoals hartfalen. Het doel van de behandeling bij hypertensie is het voorkomen van de ernstige gevolgen.

Risicofactoren hypertensie

Vaak is er geen duidelijke oorzaak te vinden bij hypertensie. Wel zijn er bepaalde risicofactoren die een belangrijke rol spelen. Onder andere roken, weinig beweging, stress, overgewicht en een ongezonde voeding. Gelukkig is dat ook hetgeen wat we zelf kunnen beïnvloeden! Het is belangrijk om een arts te bezoeken ls je hypertensie hebt, maar je kunt dus zelf ook bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk door je leefstijl aan te passen. Onafhankelijk van of je nu wel of geen medicijnen van de arts krijgt.

5  voedingstips bij hypertensie

1. Verhoog je groente intake

Bij voorkeur ruim 300 gram groente per dag. Groente en rauwkost bevatten onder andere kalium, wat de tegenhanger is van natrium, en daarmee bloeddrukverlagend. Natuurlijk spelen alle vitamines, mineralen en antioxidanten die in groente zitten ook een belangrijke rol. Lastig om meer groente te eten? Neem bijvoorbeeld vaker een salade bij de lunch, rauwkost met hummus tussendoor of een homemade groentesoep!

2. Eet meer fruit

Fruit bevat, net als groente, kalium, vitamines, mineralen en antioxidanten. Heel gezond voor je hart- en vaatstelsel, en daarmee dus ook je bloeddruk. Het advies is 2-3 porties fruit per dag (1 portie is 100-125 gram). Lekker als tussendoortje, door de yoghurt of in een salade!

3. Eet puur & onbewerkt

De nadruk ligt bij hypertensie vooral bij het beperken van zout in de voeding. Te veel zout eten kan de bloeddruk verhogen. Met de komst van kant- en klaar en bewerkte producten is de toename van zout in de voeding behoorlijk toegenomen, en daarmee ook de inname. Wanneer je kiest voor een ‘pure’ voeding, krijg je automatisch minder zout binnen. Dus weg met alle pakjes- en zakjes en ga lekker “homemade” eten. Een ander voordeel van puur en onbewerkt eten, is dat dit vaak ook een stuk minder suiker bevat! Dit is op zijn beurt weer gunstig voor het verkrijgen of behouden van een gezond gewicht. En, je voelt hem al aankomen, dat is weer van belang bij het handhaven van een gezonde bloeddruk.

4. Eet meer vezels

Vezels hebben namelijk een bloeddrukverlagend effect. Kies voor volkorenproducten (volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta), peulvruchten, eet een handje noten extra en dankzij tip 1 en 2 krijg je ook extra vezels binnen!

5. Beperk alcohol

Tijdens mijn spreekuur hoor ik vaak dat alcohol zo goed zou zijn bij hart- en vaatziekten (en dat schijnt voor velen een goed excuus te zijn om een halve fles per dag te drinken). Helaas is dat te mooi om waar te zijn.

Wil je er nog een schepje bovenop doen? Verruil die borrel dan voor een kop zwarte of groene thee! Hiervan weten we namelijk dat dit een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Verschillende onderzoeken tonen aan dat 3 koppen groene of 5 koppen zwarte thee per dag de bloeddruk doet dalen. Als extra bonus verlaagt het tevens het LDL- cholesterol en de kans op een beroerte!

Beweeg en ontspan!

Naast voeding is het belangrijk om voldoende te bewegen. Dit hoeft echt geen topsport te zijn! Wandelen en fietsen zijn net zo effectief. Ook het krijgen of handhaven van een gezond gewicht heeft een zeer gunstige invloed. Zo heeft een paar kilo gewichtsverlies al een positief effect op de bloeddruk. En vergeet vooral niet te ontspannen! Stress is namelijk funest voor de bloeddruk. Dus, ga snel lekker ontspannen een stukje wandelen met een appeltje in de hand😉

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Vermoed je dat je een hoge bloeddruk hebt? Ga dan naar je huisarts om te laten onderzoeken of een hoge bloeddruk inderdaad de oorzaak is van jouw gezondheidsklachten. Als de diagnose gesteld is en je hebt een hoge bloeddruk, dan is het zeker verstandig om een diëtist in de arm te nemen.

Wij kunnen je namelijk helpen bij het aanpassen van je voeding om je klachten te verminderen of om te voorkomen dat je medicatie moet gaan gebruiken of als je al medicatie gebruikt, dit af te bouwen. Tevens letten wij er op, dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bron: I’m a Foodie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.