IJzertekort

IJzertekort is één van de meest voorkomende tekorten en dat terwijl ijzer belangrijk is bij de aanmaak van bloed en voor het transport van zuurstof door het lichaam. Het is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine Daarnaast ondersteunt het je immuunsysteem en is het belangrijk bij de energiestofwisseling. IJzer kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt en moet daarom echt uit de voeding gehaald worden.

Dagelijkse behoefte aan ijzer voor mannen en vrouwen

Mannen hebben 11 milligram ijzer per dag nodig. Vrouwen tussen de 18 en 50 jaar, hebben voor de overgang 16 milligram per dag nodig en na de overgang 11 milligram per dag.

De volgende groepen hebben een verhoogd risico op een ijzertekort

  • Zwangere en vrouwen die borstvoeding geven, omdat zij meer ijzer nodig hebben doordat er meer bloed nodig is voor de foetus en later voor de moedermelk.
  • Ouderen, dit komt vaak door een gebrek aan eetlust en/of problemen met kauwen.
  • Mensen met maag- en darmklachten, bijvoorbeeld bij de ziekte van Crohn; de ontstoken darm neemt dan onvoldoende ijzer op.
  • Vegetariërs en veganisten, omdat zij minder of geen ijzer krijgen uit dierlijke voedingsmiddelen.
  • Professionele sporters, hebben vaak meer behoefte aan ijzer, maar houden hier geen rekening mee met hun dieet.

Klachten die je kunt hebben bij een ijzertekort

Als je een tekort aan ijzer in het bloed hebt, krijgen je cellen onvoldoende zuurstof, waardoor ze minder energie leveren en minder goed kunnen functioneren. Dit geldt ook voor de hersencellen, waardoor dit kan leiden tot concentratieproblemen en vermoeidheid. Andere klachten die je kunt hebben zijn hoofdpijn, haaruitval, brosse nagels, een gebarsten huid rond de mond, duizeligheid, het gevoel hebben dat je flauwvalt of snel kortademig.

Voedingsmiddelen met veel ijzer

Er 2 verschillende soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer vind je vooral in dierlijke producten zoals vlees. Mosselen, runderlever, kippenlever,  oesters, biefstuk en eieren bevatten ook  lekker veel ijzer.

Non-heemijzer komt voor in dierlijke en plantaardige producten, zoals aardappelen, brood en groenten.

Vitamine C

Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer beter kan worden opgenomen tijdens de spijsvertering. Neem daarom bijvoorbeeld altijd groenten naast een stukje vlees of een lekker puntpaprika of een stuk fruit bij je brood. De vitamine C uit de groenten en het fruit zorgen ervoor dat het ijzer uit het vlees en het volkoren brood beter kan worden opgenomen.

Wat verstoort de opname van ijzer?

Koffie en thee verlagen de opname van zowel heemijzer als non-heemijzer en calcium remt de ijzeropname. Om deze reden kun je beter geen koffie, thee of zuivel bij je maaltijden gebruiken, maar liever tussendoor.

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Vermoed je dat je een ijzertekort hebt? Ga dan naar je huisarts om te kijken of dat inderdaad de oorzaak is van jouw gezondheidsklachten. Als je een ijzertekort hebt of je blijft klachten ervaren, maak dan een afspraak met een diëtist.

Wij kunnen je namelijk helpen met het zoeken naar de mogelijke oorzaken van je klachten. Ook kunnen we je helpen bij het aanpassen van je voeding om je klachten te verminderen of te verhelpen. Tevens letten wij er op, dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.