IJzertekort

Een van de meest voorkomende deficiënties in de wereld is ijzertekort, dat ook de oorzaak is van anemie. IJzer speelt een belangrijke rol in de aanmaak van bloed en het transport van zuurstof door het lichaam. Zo is ijzer een essentieel spoorelement, dit kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Daarom dient het dus uit de voeding gehaald te worden.

Wat is de dagelijkse behoefte aan ijzer voor mannen en vrouwen?

Mannen hebben een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 11 milligram ijzer per dag. Voor vrouwen tussen de 18 en 50 jaar, vòòr de overgang, is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 16 milligram per dag. Na de overgang is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vrouwen 11 milligram per dag.

Wie lopen meer risico op een ijzertekort?

  • Mensen met maag- en darmklachten, zoals bij de ziekte van Crohn. De ontstoken darm neemt dan onvoldoende ijzer op.
  • Ouderen, doordat zij kunnen lijden aan een gebrek aan eetlust en problemen met kauwen.
  • Professionele sporters, deze groep heeft meer behoefte aan ijzer maar het dieet sluit er vaak niet bij aan.
  • Vegetariërs en veganisten, deze groep consumeert geen/ minder ijzer uit dierlijke voedingsmiddelen.
  • Zwangere en vrouwen die borstvoeding geven, deze groep heeft een hogere ijzerbehoefte omdat er meer bloed nodig is voor de foetus en later voor de moedermelk.

Klachten bij een ijzertekort

Bij een te kort aan ijzer in het bloed, wordt er niet meer genoeg zuurstof aan de cellen geleverd. Het gevolg hiervan is dat de cellen hierdoor minder energie leveren en beperkt worden in hun functies. Dit geldt ook voor de hersencellen, dit kan leiden tot concentratieproblemen en vermoeidheid. Daarnaast kunnen er klachten optreden als anemie, hoofdpijn, haaruitval, brosse nagels en een gebarsten huid rond de mond.

Waar zit veel ijzer in?

Voeding van dierlijke oorsprong bevat ijzer, zoals zoute haring, varkens- en runderlever en kippeneieren. Daarnaast bevatten plantaardige voedingsmiddelen, zoals groene bladgroente en volkorenproducten ook veel ijzer.

Hoe zit het met ijzer en vitamine C?

Vitamine C heeft een goede verhouding met ijzer. Zo zorgt deze vitamine voor de bevordering van de opname van ijzer tijdens de spijsvertering. Neem daarom bijvoorbeeld broccoli, boerenkool of spruitjes naast een stukje vlees.

Wat verstoort de opname van ijzer?

Er zijn voedingsmiddelen die de opname van ijzer verstoren, deze worden ook wel anti-nutriënten genoemd. Onder deze anti-nutriënten vallen: fosfaat (in Coca Cola), polyfenol (in koffie en thee), oxaalzuur (o.a in spinazie en cacao), volkorengraan producten (lignine en fytaten) en zuivel (calciumzouten).

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Vermoed je dat je een ijzertekort hebt? Ga dan naar je huisarts om te kijken of dat inderdaad de oorzaak is van jouw gezondheidsklachten. Mocht de diagnose gesteld zijn of juist niet en je blijft klachten ervaren, maak dan een afspraak met een diëtist.

Wij kunnen je namelijk helpen met het zoeken naar de mogelijke oorzaken van je klachten. Ook kunnen we je helpen bij het aanpassen van je voeding om je klachten te verminderen of te verhelpen. Tevens letten wij er op, dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.