Vienne is deze week naar een bijeenkomst over intermittent fasting geweest. Hieronder volgt een klein verslagje.

Wat is intermittent fasting

Intermittent fasting is een term die we de laatste tijd steeds meer horen. Maar wat is het nou precies? Met intermittent fasting wordt er bedoeld dat er gedurende een bepaalde periode gevast wordt. Er zijn verschillende soorten hiervan, bijvoorbeeld het 5-2 vasten, waarbij je 5 dagen je reguliere voedingspatroon volgt en 2 dagen weinig eet door middel van slechts een paar honderd calorieën per dag te nemen. Daarnaast bestaat er ook nog het “klassieke” intermittent fasting waarbij er een deel van de dag wordt gevast. Een veelgehoorde verhouding is bijvoorbeeld 18 uur vasten en 6 uur eten, dit betekent dus dat je alle maaltijden van die dag binnen een tijdsbestek van 6 uur neemt.

Val je af door intermittent fasting?

Door intermittent fasting kan men afvallen, dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat als er binnen een beperkte tijd gegeten wordt, er (normaal gesproken) ook minder calorieën worden gegeten. Daarnaast dient er wel op gelet te worden dat men binnen de periode van eten voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen tot zich neemt. Tevens zou het moment van eten ook mogelijk effect hebben op het resultaat.

Wanneer eten?

Uit studies is gebleken dat de periode van eten in de ochtend en middag een gunstiger effect zou hebben dan dat de eetperiode in de middag en avond zou plaatsvinden. Wellicht heeft dit te maken met onze biologische klok. K

Kort gezegd, intermittent fasting kan mogelijk gunstige gezondheidseffecten bieden, echter zijn de lange termijn effecten hiervan nog onvoldoende bekend. Daarnaast wijkt het intermittent fasting patroon ook (meestal) af ons normale eetritme waardoor het waarschijnlijk ook moeilijker vol te houden is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.