Fabels en feiten over gezond eten

Tegenwoordig is er erg veel informatie over voeding, gezond leven, gezond afvallen, dieet, etc. online te vinden.  Veel mensen zijn ook steeds meer bezig met gezond leven, gezonde leefstijl, gezond afvallen, etc. waardoor je er veel over hoort. Naast goede informatie is er vaak helaas ook onzin op het internet te vinden, waardoor mensen soms door de bomen het bos niet meer zien. Ook in onze spreekkamer horen wij regelmatig allerlei fabels over voeding voorbij komen, hieronder een greep uit de meest voorkomende 🙂

Brood is niet goed en zorgt voor gewichtstoename

Brood (en dan met name volkorenbrood) bevat veel voedingsstoffen en is tevens een van de grootste bronnen van jodium binnen ons voedingspatroon. Brood levert koolhydraten maar dit zijn, net als vetten en eiwitten, belangrijke macronutriënten. Gewichtstoename ontstaat enkel als er sprake is van een positieve energiebalans (dus als iemand een te hoge calorie inname heeft). Binnen een gezond voedingspatroon past een paar sneden volkorenbrood dus prima.

Van bananen word je dik

Bananen zijn juist hartstikke gezond, ze bevatten veel vezels, vitamines en mineralen, net zoals andere soorten fruit. Zoals ik ook al vertelde bij brood, zorgt één banaan niet voor gewichtstoename, enkel een positieve energiebalans zorgt hiervoor. Probeer daarnaast tevens zoveel mogelijk te variëren qua fruit, en ook in de kleur fruit. Elke kleur fruit heeft namelijk weer zijn eigen goede unieke eigenschappen.

Zuivel is ongezond

Niet waar! Zuivel is juist een hele belangrijke bron van eiwit en calcium. Calcium hebben we nodig voor onze botgezondheid en eiwit is belangrijk voor het behoud en de opbouw van onze spieren. Sommige groenten bevatten ook wat calcium maar enkel in kleine hoeveelheden. Dus het gebruik van (naturel) zuivel zoals (karne)melk, kwark, yoghurt, Skyr en andere zuivelproducten hoort gewoon thuis in een gezond en volwaardig voedingspatroon.

Vet is slecht voor je

Vet bevat bepaalde unieke vitamines en is ook een bouwstof. Het gebruik van goede vetten uit bereidingsvetten (zoals boter en olijfolie) zijn dus essentieel. Sommige vetten zoals verzadigd vet en transvet uit vet vlees, snacks en sterk bewerkte producten zijn wel slecht voor de gezondheid. Dit verhoogd het risico op hart- en vaatziekten. Overigens is het wel zo dat vet (dus ook het gezonde vet) veel calorieën levert. Het is daarom belangrijk om er wel zuinig mee om te gaan.

Het gaat dus om een gevarieerde voeding, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt!

Gezond eten is behoorlijk complex. Trends volgen elkaar in sneltreinvaart op en er wordt van alles over gezonde voeding geschreven en beweerd. Ook zetten reclame-uitingen op verpakkingen je vaak op het verkeerde spoor.

Het is heel begrijpelijk dat je het lastig vindt om te bepalen wat nu precies gezonde keuzes zijn of hoeveel je kunt eten? Wij helpen je daar graag bij. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur. Naast face-to-face contact doen wij ook nog steeds telefonische en video-consulten, als je dat fijner vindt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.