Zwangerschapswens en vruchtbaarheid

Om de kans om zwanger te worden en het krijgen van een gezond kind te vergroten, is goede voeding en een gezond(er) gewicht van essentieel belang voor vrouwen én voor mannen.

Door ongezonde voeding en overgewicht, kunnen er vrije radicalen in je lichaam ontstaan. Deze kunnen de eicel of de zaadcel beschadigen, waardoor de kwaliteit vermindert. Bij vrouwen kan dit effect hebben op de ontwikkeling en rijping van de eicellen en de eisprong. Bij mannen kan dit effect hebben op de kwaliteit en de beweeglijkheid van de zaadcellen.

Antioxidanten

Met antioxidanten uit voeding kunnen deze vrije radicalen uitgeschakeld worden.

Belangrijke anti-oxidanten

  • Carotenoïden
  • vitamine C en E
  • zink
  • selenium
  • glutathion
  • carnitine
  • co-enzym Q10
  • bioflav0nöiden

Voedingsmiddelen rijk aan anti-oxidanten

felgekleurde (rood, paars, geel, oranje) groenten en fruitsoorten, zoals: bessen, druiven, frambozen, sinaasappels, tomaten, asperge, avocado, vette vis, volle granen en volkorenproducten, peulvruchten, veel soorten kruiden en specerijen (knoflook, geelwortel, gember, rozemarijn), groene thee, koudgeperste olie, ongebrande noten en zaden.

Nederlands onderzoek toont aan, dat een gezond voedingspatroon met veel groenten, fruit en vis en weinig bewerkt vlees en snacks, de vruchtbaarheid en de kans op een gezonde baby verbeteren.

Het belangrijkste advies voor iedereen die een kind wil krijgen, is het eten van veel groente en fruit en te zorgen voor een gezond(er) gewicht.

Te weinig groente en fruit

Gezond eten is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de Nederlanders veel te weinig groente en fruit en te veel verzadigde (ongezonde) vetten, eiwitten en snelle koolhydraten (overbodige suikers) eten.

Ze krijgen hierdoor te weinig goede voedingsstoffen binnen en hebben meer kans op overgewicht. Mensen die erop letten dat ze genoeg groente en fruit binnenkrijgen, gaan automatisch minder ongezonde dingen eten.

Het eetpatroon wordt daardoor vanzelf beter, wat ook een positief effect kan hebben op het gewicht, de weerstand en het algehele welbevinden.

Begin op tijd

Voor stellen met een kinderwens is het belangrijk om zelfs al vier maanden vóór de zwangerschap te beginnen met gezond eten. De ei- en zaadcellen waaruit het embryo uiteindelijk wordt gevormd, beginnen namelijk al veertien weken voor de bevruchting in het lichaam te rijpen.

Ook weten we tegenwoordig, dat de ontwikkeling van de baby in de buik wordt beïnvloed door wat de moeder eet. Natuurlijk wordt het genetische materiaal door de ouders geleverd. Voeding heeft echter een belangrijke invloed op hoe dat erfelijke pakketje zich precies ontwikkelt. Hoe beter de kwaliteit van die voeding, hoe optimaler alle organen van je kind zich kunnen ontwikkelen en hoe beter ze de rest van zijn leven zullen blijven functioneren. De voeding van de moeder heeft uiteindelijk invloed op de hersenontwikkeling, bloeddruk, bloedsuikerspiegel en gezondheid van hart- en bloedvaten van het kindje.

Als je je kans om zwanger te worden en een gezonde baby te krijgen dus wilt vergroten begin dan ruimschoots voor de zwangerschap al met gezonde voeding en leefstijl en blijf ook als je zwanger bent gezond eten en leven. Onder gezonde leefstijl valt naast gezonde voeding ook: stoppen met roken, stoppen met alcohol, voldoende beweging en voldoende ontspanning.

Gezonde voeding

Wat is nu goede voeding? Gezonde voeding is echt eten en geen knutseleten. Het is puur en onbewerkt (zo weinig mogelijk ingrediënten). Het is voeding (het bevat vitamines, mineralen, vezels, etc.) in plaats van vulling (dit bevat alleen maar suikers, slechte vetten, zout en geen voedingsstoffen). Het is zelfgemaakt eten en niet kant-en-klaar of met pakjes, zakjes, potten, etc. En het is lekker! Het is eten volgens de Puur Gezond Piramide die je hebt meegekregen.

Voor de meeste mensen is 200 gram groente en 2 stuks fruit al veel. Om echt alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen, zou er echter nóg meer groente (300-400 gram) en fruit (3 porties) gegeten moeten worden. Net als volkoren granen, peulvruchten, vlees, vis, ei, olijfolie, noten en zaden zijn dit pure basisvoedingsmiddelen waar ons lichaam het beste op functioneert. Dit soort producten is erg rijk aan complexe koolhydraten, gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten, vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten, bioactieve stoffen, etc. Tegelijkertijd leveren ze weinig overbodige suikers, zout of verzadigde (slechte) vetten.

Gezond gewicht

Gezonde voeding speelt ook een cruciale rol bij een gezond gewicht. Eén van de testen waarmee je kunt berekenen of je een gezond gewicht hebt, is de BMI. BMI staat voor Body Mass Index. Dit kun je uitrekenen door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meter in het kwadraat. Stel dat je bijvoorbeeld 65 kg weegt, bij een lengte van 1.75 m, dan is je BMI 65 : (1.75)2 = 21. Het is gemakkelijker om op BMI-meter Voedingscentrum jouw score te berekenen.

Is je: dan betekent dit:
BMI < 18,5 ondergewicht, je zou wat zwaarder mogen worden
BMI 18,5 t/m 24,9 gezond gewicht
BMI 25,0 t/m 29,9 overgewicht, je bent iets te zwaar, zorg ervoor dat je niet zwaarder wordt.
BMI > 30 obesitas, je gewicht is gevaarlijk voor je gezondheid

Als diëtist heb ik uitgebreide voedings- en medische kennis en kan ik je begeleiden naar een zorgvuldig samengestelde en uitgebalanceerde voeding, die past bij jouw leefstijl en waarmee je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt om je kans om zwanger te worden te vergroten. Indien je moet of wilt afvallen, kan ik je daar ook bij helpen en coachen.

Wil je een persoonlijk voedings- en leefstijladvies op maat wat je helpt om jouw vruchtbaarheid (en eventueel die van je partner) te verbeteren of ter voorbereiding op een gezonde zwangerschap voor jouzelf en je kindje?

Maak een afspraak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.