Nu je veel binnen moet blijven en misschien minder zorg ontvangt, is het extra belangrijk om goed op jezelf te letten. Door goed te eten krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Let goed of je niet onbedoeld gewicht verlies. Dat kan namelijk tot ondervoeding leiden en is niet goed voor je weerstand.

Zorg je voor een oudere? Dan kun je ook letten op onderstaande aandachtspunten.

Voldoende voedingsstoffen

Ouderen eten minder dan jongere volwassenen. Omdat een oudere minder calorieën nodig heeft, is het extra belangrijk dat wát de oudere eet voldoende voedingstoffen bevat. Belangrijke voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld eiwit, calcium, vitamines, voedingsvezel en vocht. In de ‘Schijf van Vijf voor jou’ zie je hoeveel je ongeveer nodig hebt op een dag.

Onbedoeld gewichtsverlies

Bijvoorbeeld ziekte of weinig eetlust kan zorgen voor onbedoeld gewichtsverlies. Het kan zijn dat je nu minder trek hebt. Minder buiten komen en minder contact met anderen hebben kunnen oorzaken daarvan zijn.

Door gewichtsverlies krijgt iemand te weinig energie en voedingstoffen binnen. Het lichaam gebruikt dan reservevoorraden in vet- en spierweefsel. Zo worden vet en spieren afgebroken. Vooral de afbraak van spieren is nadelig. Dit kan zorgen voor meer belemmeringen bij dagelijkse activiteiten. De kans om te vallen neemt toe. Andere gevolgen zijn:

  • vlugger moe voelen
  • minder zin hebben om te eten
  • sneller en ernstiger ziek worden
  • langer nodig hebben om te herstellen na een ziekte
  • moeilijkere wondgenezing.

Houd daarom je gewicht in de gaten. Let op signalen zoals losser zittende kleding en weinig eten. Neem in elk geval contact op met de huisarts als je de laatste maand meer dan 3 kilo bent afgevallen, of meer dan 6 kilo in het afgelopen half jaar. Lees meer over het herkennen van ondervoeding.

Voldoende eiwit en bewegen

Met het ouder worden krijg je minder spieren. Voldoende bewegen en genoeg eiwit eten kunnen het proces vertragen. Eiwit zit vooral veel in melk(producten), vis, vlees, eieren en vleesvervangers, zoals peulvruchten, noten en tofu. Bekijk hier recepten met minimaal 25 gram eiwit.

voor ouderen is het belangrijk om genoeg eiwit binnen te krijgen

Iedere dag bewegen, en veel stilzitten voorkomen, helpt om fit te blijven. Denk aan oefeningen, bijvoorbeeld via het programma ‘Nederland in beweging’, huishoudelijke klusjes of in de tuin werken. Bekijk ook de tips op deze beweegposter van FNO, Vilans en Kenniscentrum Sport. Lopen naar de supermarkt of een rondje wandelen door de buurt kan, zolang je minimaal 1,5 meter afstand houdt tot anderen.

Vitamine D

Voor ouderen van 70 jaar en ouder geldt het advies om extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement, namelijk 20 microgram per dag.

Boodschappen doen

Lukt het niet om zelf boodschappen te doen? Vraag of je buren of familieleden boodschappen voor je kunnen doen.

Er zijn bedrijven die kant-en-klaarmaaltijden bezorgen. De meeste leveren koelverse of vriesverse maaltijden, maar sommige ook warme maaltijden. Er zijn leveranciers die door het heel land bezorgen en regionale aanbieders. Via de website of bestellijsten kun je aangeven welke maaltijden je wilt hebben. De maaltijden worden op een afgesproken tijd of dag bezorgd. Lees meer over wat je kunt doen als zelf koken niet meer zo goed gaat.

Meer informatie

Advies nodig?

Ook zonder direct persoonlijk contact helpen wij je graag met al jouw vragen over Voeding & Leefstijl. Dit kan via de telefoon of via videobellen.

Je kunt een afspraak met ons maken, door ons te bellen op: 06-44624781 of contact met ons opnemen via het contactformulier op deze website.

 

Bron: Voedingscentrum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.