Vind je het ook zo lastig om je goede voornemens voor een gezond leven vol te houden?

Lees hieronder een paar van onze tips voor een gezond leven.

Januari is de maand voor bezinning, reflectie en goede voornemens. Zeker dit jaar. Welke rol speelt de hele corona situatie voor jou en hoe sta je er op dit moment voor? Graag delen wij hieronder een aantal tips die jou kunnen helpen bij het volhouden van je goede voornemens en het doorstaan van deze uitdagende periode.

1. Niets moet

Onze belangrijkste tip als het gaat om gezonder te leven is  dat niets moet. Behalve dan te kiezen wat bij je past. Elke kleine stap is er één. Neem hier ook de tijd voor. Verwacht geen wonderen van jezelf en je omgeving en wees zeker niet te streng voor jezelf. Onderzoek toont namelijk aan, dat wie milder is voor zichzelf het beter en langer kan volhouden.

2. Kies aanpassingen die bij je passen

Aanpassingen aan je leefstijl zijn alleen vol te houden als het aanpassingen zijn die bij je passen. Dus géén uren zweten met hardlopen als je daar niet blij van wordt, maar ga lekker wandelen, fietsen of dansen. Dat kan gelukkig ook gewoon thuis of vanuit huis en op elk moment van de dag.

3. Herken bestaande gewoontes

Bij het volhouden van je goede voornemens kan het voelen alsof je twee verschillende personen bent, die elkaar continue dwarsbomen. Je voornemen om dit jaar minder te drinken, wordt lastig zolang je gewend bent om elke keer bij het eten toch dat tweede glaasje in te schenken. Het probleem met goede voornemens is dat ze vaak moeten concurreren met je bestaande gewoontes en dat maakt het zo lastig om ze vol te houden.

De strijd komt, doordat je grofweg twee beslissingen neemt. Je hebt de processen waar je bewust en actief over nadenkt, daardoor ontstaan je goede voornemens. En aan de andere kant heb je de vrijwel automatische beslissingen, je gewoontes, en dit is geen eerlijke strijd. Je gewoontes hebben het grote voordeel dat ze automatisch gaan en geen motivatie of aandacht kosten. Je hoeft hier zelfs niet over na te denken. Als jij je bijvoorbeeld hebt voorgenomen om af te vallen, maar ’s avonds moe op de bank ploft, nemen die gewoontes het van je over. Voordat je het weet zit je weer, zonder hierover na te denken, met een zak chips of een reep chocolade.

Gewoontes zijn om die reden ook juist heel erg handig. Anders zouden we over alles moeten nadenken: of je ’s morgens je tanden gaat poetsen of welke route je naar je werk neemt. Als je geen gewoontes had, zou je aan het einde van de dag gesloopt zijn. Bij een gewoonte koppel je een bepaalde situatie aan gedrag. Als je bijvoorbeeld voordat je ’s avonds naar bed gaat, je tanden poetst, dan doe je dat, zonder dat je daar echt bewust over nadenkt.

4. Maak een als – dan plan

Deze kennis over gewoontes kunnen we juist ook inzetten om goede voornemens beter vol te houden. Daarbij is het vooral belangrijk om goed na te denken over hoe je dat gaat doen. We denken vaak liever over het resultaat, bijvoorbeeld 10 kilo lichter, dan over de inspanning die het kost. Maak een voornemen concreet, bijvoorbeeld door een “als-dan” plan.

Een voorbeeldje: als ik voor de TV wil snacken, dan pak ik een schaaltje yoghurt of kwark met fruit. Het is belangrijk dat het wel een alternatief is dat haalbaar is. Als je dat maar vaak genoeg in dezelfde situatie herhaalt, dan boots je eigenlijk het proces van gewoontes na en creëer je een nieuwe, betere gewoonte 🙂

Dus: denk er van te voren over na. Je wilt niet op het moment zelf moeten bedenken wat de alternatieven zijn. Als je al een goed alternatief hebt voorbereid, is het makkelijker om je eraan te houden en geef je je goede voornemens dit jaar een grotere kans om te winnen van je oude gewoontes.

De afgelopen periode heb ik meer artikelen met tips voor een gezond leven geschreven. Bekijk hier de nieuwste:

Gezonde leefstijl of gezond leven, hoe doe je dat?

Wil jij gezond leven of gezond afvallen? Probeer de kettingmethode

Hulp nodig?

Wij helpen je graag om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.