Wil jij op een makkelijke manier je gewoontes veranderen en daardoor gezond leven of gezond afvallen?

Probeer de kettingmethode; belachelijk makkelijk en met minimale inspanning, maximaal resultaat, wie wil dat nu niet?

Wil jij gezond leven  of gezond afvallen maar vind je dat moeilijk, dan is het allereerst belangrijk om te beseffen dat je klein moet beginnen. Heel klein, belachelijk klein zelfs.  Zo ben je motivatie en wilskracht te slim af, want die heb je dan niet meer nodig 😉 Wil je bijvoorbeeld meer spiermassa opbouwen en zou je daarom vaak naar de sportschool moeten? Er is dan een grote kans dat je na een paar keer trainen alweer stopt. Teveel moeite en te weinig zichtbaar resultaat. Of je begint niet eens, je stelt het steeds weer uit. Geen zin, geen tijd.

Begin klein, maar wel élke dag!

Je kunt deze valkuilen omzeilen door klein te beginnen, belachelijk klein. Door alleen naar de sportschool te rijden, verder niets. Of alleen je sportkleren aan te trekken, verder niets. Of zelfs door thuis 1 push-up te doen. Verder niets, maar wel élke dag!

Zo klein beginnen stelt weinig eisen aan je motivatie, je hebt er altijd tijd voor, het kost nauwelijks moeite en maar ietsepietsje wilskracht. Dus dat doe je makkelijk, en als je er eenmaal bent, of je hebt eenmaal 1 push-up gedaan, dan doe je vaak vanzelf meer. Wil je gezond leven of gezond afvallen dan is het dus de truc om aan de gang te gaan en die start te maken, elke dag.

Te simpel?

De kettingmethode klinkt simpel, misschien te simpel? Maar probeer het eens. Ik heb cliënten die zijn begonnen met hun jas en schoenen aan te trekken en alleen naar het einde van hun afrit of de tuindeur te lopen, maar wel élke dag! Of die in hun flat alleen naar beneden liepen en dan weer terug, maar ook élke dag! En nu? Nu maken ze 3x per week een wandeling van 1 tot 1½ uur of doen voortaan hun boodschappen te voet. Ook heb ik een cliënt die is gestart met 1 push up per dag, maar welk élke dag 🙂 Nu gaat hij 3x per week naar de sportschool en heeft er zelfs plezier in.

Dus, geef de kettingmethode een kans en begin met 1 pushup per dag of trek je jas en schoenen aan en loop alleen even je afrit op voor het halen van een frisse neus. Ik ben overtuigd van deze methode, na het zien van al die goede resultaten van cliënten die ermee aan de slag zijn gegaan.

Hoe doe je het?

Ook dat is echt heel simpel. Zet op je whiteboard je actie, bijvoorbeeld: “1 dag niet gesnoept”.  Als je geen whiteboard hebt, kun je dit ook op een post-it op je spiegel in de badkamer plakken of op je kalender aankruisen. Als je het doel hebt gehaald, dan kruis je dat aan op je kalender, je whiteboard of de post-it en je zult zien, dat al die mooie kruisen op een rijtje je een kick (= beloning=dopamine) geven. Hoe langer de ketting wordt, deste gemotiveerder je raakt.

Zet jij ook je 1e ministapje op weg naar gezond leven?

Ben je gemotiveerd om aan de slag te gaan? Wil je gezond leven of wil je gezond afvallen? Bedenk dan met welke hele kleine gewoonte je zou kunnen starten. Bijvoorbeeld, elke dag 1 stuk fruit eten? Kan het kleiner? Elke dag 1 hap fruit misschien? Dat is makkelijk, en motiveert om meer gezonde keuzes te maken. Niet vergeten het te noteren en niet sjoemelen hè, een slok wijn is niet hetzelfde als een hapje druiven…..;-)

Hulp nodig?

Wij helpen je graag om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Foto: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.