Wat is gezonder, 3 of 6 eetmomenten per dag?

Op de site van Het Voedingscentrum is te lezen dat het niet zo veel uitmaakt hoeveel keer je op een dag eet, als je de inname van calorieën maar in de gaten houdt. Het standaardadvies is dan om 3 hoofdmaaltijden per dag te eten, aangevuld met maximaal 4 tussendoortjes. Dat zijn 7 eetmomenten op een dag.

Continu eten zorgt ervoor dat insuline continu in actie moet komen en dat kan weer zorgen voor een hormonale disbalans. Vandaar dat het beter is om niet de hele dag door te snaaien en om minder vaak te eten. Wel is het dan belangrijk, dat je een maaltijd gebruikt, die voldoende vult. Het is trouwens ook voor de tanden beter om niet de hele dag door te eten. Ook is het aangetoond dat minder vaak eten de verzadiging verbetert en honger vermindert in vergelijking met vaker eten.

Af en toe het ontbijt overslaan kan volgens bepaalde studies voordelen hebben, want Intermittent Fasting zorgt voor een cellulair opruimproces dat autofagie heet, waarbij de lichaamscellen afvalproducten opruimen die zich in de cellen ophopen en bijdragen aan veroudering en ziekte.

Ontstekingen

Er is nog een reden om niet de hele dag door te eten: na elke maaltijd komt het immuunsysteem in actie en zijn de ontstekingswaarden in het bloed verhoogd. Het intermitterend vasten, waarbij er 16 uur wordt gevast en slechts 8 uur per dag wordt gegeten, is volgens vele onderzoeken heel goed voor de gezondheid, omdat dit minder belastend voor je immuunsysteem zou zijn en omdat je minder vaak verhoogde onstekingswaarden in je bloed hebt en dat is beter voor je.

Tegenwoordig eten de meeste mensen echter dusdanig vaak dat ze 16 uur per dag in de postprandiale (na de maaltijd) staat verkeren. Dat houdt in dat hun lichaam continu bezig is met het verteren van voedsel. Vooral bewerkt voedsel dat rijk is aan suiker en vet, zorgt voor verhoogde ontstekingswaarden in het lichaam. Daarnaast zorgt continu suiker eten voor een continu verhoogd insulineniveau in het bloed.

Moe na het eten?

Veel mensen worden na de maaltijd moe, soms zelfs zo erg dat er even geslapen moet worden. Sommigen noemen dit de ‘after dinner dip’. Er zijn veel theorieën over de oorzaak van deze vermoeidheid, zoals dat het bloed uit de hersenen zakt richting de spijsvertering. Of dat de insuline zorgt voor een te grote daling van de bloedsuikerspiegel, ofwel een dip.

Volgens onderzoekers kan activatie van het immuunsysteem ons ook erg moe maken. Voedsel zit vol met lichaamsvreemde stoffen. Het immuunsysteem moet iedere keer dat je wat eet weer in actie komen om ons te beschermen tegen schadelijke micro-organismen, wat zeer ongunstig is voor het energieniveau.

Wat nu wel en wat nu niet

Het eten van veel vet, fructose en alcohol wordt afgeraden om ontstekingsstoffen in het bloed na de maaltijd te voorkomen. Kies liever voor vezels, mager vlees, omega 3-vetzuren en actieve plantenstoffen in de vorm van groente en fruit.  Verder kan beweging ontstekingen na de maaltijd verminderen, terwijl roken en overgewicht juist weer ongunstig zijn. Goede nachtrust kan het immuunsysteem kalmeren en ontstekingsreacties tegengaan.

Conclusie

Door simpelweg te eten raakt ons lichaam in een staat van ontsteking, vooral wanneer het voedsel rijk is aan suiker en vet. Door minder vaak te eten, maar wel het juiste, kunnen we ons immuunsysteem  kalmeren. Onbewerkte maaltijden die rijk zijn aan gezonde vetten en ontstekingsremmende plantenstoffen verdeeld over maximaal 3 grote eetmomenten over de dag lijken het meest gunstig.

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Mocht je twijfelen wat goed is in jou geval of wil je hulp bij het samenstellen van een volwaardige voeding, dan kan het zeker raadzaam zijn om een afspraak met ons te maken.

Als diëtist bespreken we met jou onder andere:

      • Haalbare doelen.
      • Hoe je deze het beste kunt bereiken op een manier die haalbaar voor je is en zodanig dat je het kunt volhouden.
      • Hoe je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en eventuele klachten kunt verminderen of voorkomen.

Graag helpen wij je om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.