Je kent het gevoel vast wel. Je hebt het erg druk gehad of je hebt een bepaalde prestatie geleverd en nu mag je echt wel een kleine beloning, bijvoorbeeld een lekker glas wijn. Mmmm het water loopt me in de mond 😉 Of je loopt door de supermarkt en je hebt die heerlijke Twix toch écht wel verdiend. En dat, terwijl je jezelf toch echt had voorgenomen om deze week geen alcohol meer te drinken en minder te gaan snoepen. Waarom heb ik nu toch weer toegegeven aan die verleiding? We hebben het niet altijd door, maar ook de indeling van supermarkten maakt bijvoorbeeld, dat we hier gemakkelijker aan toegeven.

Verleiding in de supermarkt

Verleiding

Veel gezonde producten liggen namelijk in de meeste supermarkten voorin in de winkel. Hierdoor vullen we ons lege supermarktkarretje eerst met groente en fruit. Gezond en dus goed bezig 🙂 De weg naar de kassa is echter nog lang. Onderweg komen we nog langs schappen vol snacks en zoetigheden, waar we iedere keer weer weerstand tegen moeten zien te bieden. We komen vanzelf iets tegen waar we echt heel veel zin in hebben, hoe ongezond ook. En na al zo veel weerstand geboden te hebben, zwichten we uiteindelijk toch. Achteraf balen we dan vaak van onze aankoop. Waarom heb ik nu toch weer toegegeven aan die verleiding?

Doordat we al een goede daad hebben verricht, ons karretje ligt namelijk al vol met groenten en fruit, denken we onbewust minder na over minder gezonde aankopen, zoals het kopen van die zak M&M’s.  Gelukkig kunnen we hier wel iets tegen doen!

Hoe ga je om met al die verleidingen?

Allereerst is het belangrijk om van onbewust naar bewust gedrag te gaan. Leer het gedrag te herkennen. Je voelt je goed, doordat je goed bezig bent. Je hebt eerst groente en fruit in je karretje gegooid en daarna mag je jezelf belonen door ook wat ongezondere producten in je kar te gooien. Vaak komt op zo’n moment de gedachte ‘ik verdien het’ omhoog bij die keuze of misschien koop je het in eerste instantie voor je partner, bezoek of voor in het weekend. Maar redden ze het tot het weekend of tot het bezoek er is? Probeer dit te herkennen.

Een andere manier is om jezelf te identificeren met je doel. Wanneer je gezonder wilt eten, helpt het niet om jezelf te blijven zien als een Bourgondiër die nu eenmaal niet zonder taarten, kaasplankjes en wijn kan. Die identiteit laat je namelijk makkelijker zwichten in de supermarkt. Ik ben nu eenmaal zo. Probeer eens om te denken en jezelf te zien als iemand die gezondheid belangrijk vindt en er alles aan doet om gezonde, lekkere maaltijden te maken.

We hoeven dus niet machteloos toe te kijken, hoe ons verstandige boodschappenlijstje door onze gedachten wordt aangevuld met ongewenste snacks. Door bewust te zijn van de psychologische processen die zich van binnen bij je afspelen en hier alert op te zijn, neem je de touwtjes weer terug in handen en ben je de slimme marketeers van de supermarkten te slim af!

De afgelopen periode heb ik meer artikelen met tips voor een gezonder leven geschreven. Bekijk hier de nieuwste:

Zo houd je je goede voornemens voor een gezond leven langer vol

Gezonde leefstijl of gezond leven, hoe doe je dat?

Wil jij gezond leven of gezond afvallen? Probeer de kettingmethode

Of kun je misschien wel een steuntje in de rug gebruiken?

Wij helpen je graag om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bron: VoedingNu

Foto Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.