Skip to content

Voeding tijdens de overgang

Voeding tijdens de overgang

In de overgang wordt je hormoonhuishouding op zijn kop gezet en dat kan aardig wat veranderingen geven in je lichaam. 80 procent van de vrouwen ervaart overgangsklachten. Met goede voeding en een gezonde leefstijl kun je deze klachten verminderen. Hieronder kun je een aantal tips lezen.

Opvliegers en nachtzweten

Denk je aan de overgang, dan denk je al snel aan opvliegers. Bij een opvlieger verwijden je bloedvaten zich, waardoor de bloedtoevoer naar de huid toeneemt. Je krijgt het warm en het zweet loopt over je lijf. Nachtzweten is de nachtelijke variant van de opvlieger. Het liefst trek je al je kleding uit, maar dat is niet altijd de meest gepaste oplossing 😉 Opvliegers worden vaak veroorzaakt door stress. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is goed om stresssituaties zoveel mogelijk te vermijden.

Sommige voedingsmiddelen vergroten de kans op opvliegers. Vooral snelle koolhydraten en sterk gekruid eten. Koffie, thee en alcohol kun je ook beter laten staan als je veel last hebt van opvliegers.

Gewichtsverandering

Wat hormonen in je lichaam te weeg kunnen brengen, is onvoorstelbaar. De veranderingen van je lichaam, zoals gewichtstoename, worden veroorzaakt door de afname van oestrogeen, zodra je in de overgang komt. Je eierstokken gaan minder oestrogeen produceren, dit wordt gecompenseerd door vetcellen in je buik. Zij kunnen een variant op oestrogeen produceren. Maar daarvoor heb je wel vetcellen nodig, je lichaam is daarom geneigd om meer vet vast te houden in de vorm van buikvet.

Met het ouder worden vertraagt tevens je stofwisseling. Je kunt prima teren op minder calorieën. Als je hetzelfde blijft eten als vroeger, kom je aan. Zaak dus om je maaltijden aan te passen. Wij kunnen je energie- en eiwitbehoefte voor je berekenen en een voedings- en leefstijladvies voor je maken, wat je helpt om af te vallen of gewichtstoename te voorkomen.

Huid en haar

Ook zorgt de afname van oestrogeen voor minder collageen en elastine in de huid, de stoffen die zorgen voor een strakke en elastische huid. De conditie van de haarzakjes neemt af, wat kan zorgen voor haaruitval. Voor een zo gezond mogelijke huid is het goed om veel groenten en fruit te eten voor vitamines en antioxidanten. Vitamines stimuleren de cel aanmaak en antioxidanten beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen.

De vetzuren in vis, voornamelijk vette vis, kunnen helpen om je huid soepel te houden. Voor een goede groei van je haren is het mineraal selenium en vitamine B belangrijk. Deze twee stoffen zitten in vette vis en noten, m.n. in paranoten.

Oestrogenen uit planten

Om je overgangsklachten de baas te blijven kun je hormonen slikken. Maar je kan ook op een andere manier wat extra oestrogeen binnenkrijgen, zonder pilletjes. Sommige planten bevatten ook fyto-oestrogenen en hebben een lichte oestrogene werking. De belangrijkste fyto-oestrogenen zijn isoflavonen, lignanen en coumestanen. Deze zitten in sojabonen, lijnzaad, granen, (peul)vruchten, groenten en planten als rode klaver.

De werking van deze stoffen is zwakker dan die van oestrogeen en het wetenschappelijk bewijs is niet sluitend. Toch zijn veel vrouwen van mening dat ze helpen bij milde opvliegers, nachtzweten en stemmingswisselingen.

Hoofdpijn en migraine

Als je voor je vijftigste al gevoelig was voor hoofdpijn of migraine vlak voor of tijdens je menstruatie is de kans groot dat je dit ook heb in de overgang. Dit wordt uitgelokt door hormoonschommelingen. Tegen het einde van de overgang herstelt de hormoonbalans zich en neemt de hoofdpijn vaak weer af.

Dat het over gaat, is goed nieuws, maar als je er eenmaal last van hebt, is het goed om na te gaan wanneer en waardoor je hoofdpijn krijgt. Een hoofdpijndagboek kan je daar bij helpen. Hierin kun je onder andere noteren wat je eet en drinkt en wanneer je hoofdpijn krijgt. Koffie, zwarte thee, frisdrank, energiedrankjes, alcohol en voedsel met veel suikers kunnen je klachten verergeren.

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Uiteraard zijn niet alle overgangsklachten te beïnvloeden met voeding en leefstijl. Maar daar waar dat wel kan, is dat een grote winst!

Daarnaast is het niet eenvoudig om ervoor te zorgen dat jouw dagelijkse voeding past bij jouw situatie. Daar heb je uitgebreide voedingskennis, medische kennis en een flinke portie ervaring voor nodig! De diëtist is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen.

Wij helpen je graag om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. Tevens letten wij er op, dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt. Wij maken voor jou een voedings- en leefstijladvies op maat, wat je helpt om je overgangsklachten te verminderen.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bron: gezondnu.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Adviesbureau Voeding & Leefstijl Ellen Kant | De Savornin Lohmanlaan 1 | 5252 AX Vlijmen | Tel.: 073-5116298 | 06-44624781 (website: Internet-Meesters)