Ellen sprak recentelijk met OldStars radio voor een podcast over weerstand. Een belangrijk thema in tijden van een pandemie. Een goede weerstand levert je namelijk drie belangrijke dingen op: meer energie, minder vaak ziek en meer veerkracht. 

Je kunt je weerstand verhogen met voeding. In de podcast vertelt Ellen hoe je dit kunt toepassen:

Je lichaam wordt continu blootgesteld aan ziektekiemen, zoals bacteriën en virussen en schadelijke stoffen. Om je daar zoveel mogelijk tegen te beschermen wordt er goed samengewerkt in je lichaam door allerlei verdedigingsmechanismen. Samen noemen we dat je afweersysteem of immuunsysteem. Het is een ingenieus en sterk mechanisme en jij kunt je immuunsysteem een handje helpen bij de afweer.

Maar eerst, waarom is die weerstand eigenlijk zo belangrijk?

Een goede weerstand levert je drie belangrijke dingen op:

  1. Meer energie

Meer energie betekent vaak dat je opgewekter en actiever door het leven gaat. Misschien stofzuig je nog “wel even” het huis of bedenk je ’s avonds ineens om nog een blokje om te maken. Jij kan de wereld aan en je lijf voelt fit!

  1. Minder vaak ziek

Een ander voordeel is dat je minder vaak ziek bent. Of je besmet wordt met een virus, heb je niet voor honderd procent in de hand. Het hoort ook bij het leven om soms een virus op te pikken, waar je uiteindelijk weer van opknapt. Het verhogen van je weerstand kan je wel weerbaarder maken voor virussen. En als je iets hebt opgepikt, knap je ook sneller op als je een goede weerstand hebt.

  1. Meer veerkracht

Herken je dit, je bent hangerig en loom, omdat je tegen een verkoudheid aan hikt. Het wordt je snel te veel en je bent prikkelbaarder dan anders. Elke tegenslag voelt loodzwaar en je wil het liefst onder de dekens kruipen. Kortom, je bent minder veerkrachtig dan normaal, want je lijf is immers bezig met andere zaken! Een goede weerstand maakt veerkrachtig.

Wat kun je doen om je weerstand te verhogen?

Naast het nemen van hygiënemaatregelen, zoals vaak handen wassen en afstand houden van mensen met een besmetting, is een gezonde leefstijl ook heel belangrijk voor een goed werkend afweersysteem. Het is belangrijk om voldoende te slapen, genoeg water te drinken, voldoende te bewegen en rust in te plannen als je stress ervaart.

En….. last but not least, natuurlijk is ook voeding heel belangrijk voor een goede weerstand. Alle soorten bouwstoffen en vitamines zorgen ervoor dat jouw lichaam optimaal kan optreden tegen schadelijke binnendringers.

Maar……hoe verhoog je je weerstand met voeding? Een aantal voedingstips:

  1. Eet belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine C en D en zink

Vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt. Door bij elke maaltijd groenten of fruit (want vitamine C) te eten, help je je lichaam bij de opname van ijzer. Een mandarijn bij je ontbijt, wat rauwkost of een kop soep bij je lunch en volop groenten bij je avondmaaltijd.

Vitamine D speelt een rol bij de instandhouding van je weerstand. De huid maakt vitamine D aan met behulp van zonlicht, maar in wintermaanden onvoldoende. Vanaf ongeveer oktober tot april staat de zon (te) laag en wordt er bijna geen vitamine D aangemaakt. Vitamine D heb je onder andere nodig voor sterke botten, gezonde spieren én een goede weerstand! Gelukkig kan het lichaam het te veel aan vitamine D gemaakt met de zomerzon opslaan. Deze voorraad komt in de wintermaanden goed van pas.

Ook zijn er voedingsmiddelen die deze vitamine bevatten. Van nature komt vitamine D veel voor in vette vis en roomboter, maar ook in kleine hoeveelheden in vlees, eieren en zuivelproducten.

Vrouwen boven de 50 jaar doen er goed aan om elke dag 10 mcg vitamine D extra te slikken. Als je 70+ bent is het advies, voor vrouwen én mannen, 20 mcg per dag.

Zink is onder andere betrokken bij een goede stofwisseling en een goede werking van het afweersysteem. Zink zit in kaas, vis, noten en eieren. Zet deze producten dus elke week op het menu voor een portie zink!

Slik niet te veel!

Als iemand een tekort heeft aan een van deze voedingsstoffen dan is het extra slikken ervan gunstig voor de duur van bijvoorbeeld luchtweginfecties. Megadoseringen zijn echter niet verstandig en er is geen bewijs dat het extra helpt. Het kan zelfs schadelijk zijn!

Neem dus geen hoge doseringen, dat wil zeggen, niet meer dan 500 mg vitamine C (6 à 7 keer aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)), 20 mcg vitamine D (4 keer de ADH) en 25 mg zink (2 à 3 keer de ADH).

  1. Eet onbewerkt

Met onbewerkt wordt bedoeld, zonder pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Bijvoorbeeld in plaats van vruchtenyoghurt waar veel suikers in zitten een naturel yoghurt met vers fruit, een handje noten/zaden/pitten of bijvoorbeeld een schepje havervlokken.

Bewerkte producten lokken ontstekingen uit, wat niet goed is voor je weerstand. Je herkent bewerkte producten aan lange ingrediëntenlijsten.

Onbewerkte voedingsmiddelen werken juist ontstekingsremmend in het lichaam en zijn dus goed voor je weerstand. Dit zijn bijvoorbeeld: groenten, fruit, noten, olijfolie en vette vis

  1. Focus op kleur

Als je ooit de kleur van een ongezonde maaltijd hebt vergeleken met een gezonde maaltijd, dan heb je vast wel eens het verschil in kleur gezien. Pizza, patat en pannenkoeken hebben allemaal dezelfde goudgele kleur, terwijl een ovenschotel met groenten en zalm barst van de kleuren.

Elke kleur heeft zijn eigen kracht en daarom is het goed om veel te variëren. Zo krijg je regelmatig van elke gezonde stof iets binnen. Breng in je dagelijkse eetpatroon genoeg variatie aan zodat je alle kleuren binnenkrijgt.

  1. Wees lief voor je darmen

Je darmen zijn het enige orgaan dat direct in contact staat met de buitenwereld. Je darmen hebben namelijk een in- en uitgang (van mond tot kont) en dat maakt het extra belangrijk om je darmen in topconditie te houden zodat schadelijke indringers geen kans krijgen.

Naar schatting hebben we wel 10 keer zoveel micro-organismen op ons lijf als er lichaamscellen zijn. Deze zitten overal: op onze huid, haar, in onze mond, in de vagina en vooral: in de darmen. Daar zijn miljarden bacteriën, schimmels, virussen en kleine beestjes aanwezig. Al die micro-organismen in je darm worden je darmmicrobioom genoemd. Dat microbioom helpt ons lichaam beschermen tegen ziekteverwekkende indringers, het regelt het immuunsysteem, helpt bij de spijsvertering, maakt vitamines en beïnvloedt zelfs ons lichaamsgewicht en onze stemming.

Je helpt je darmen door:
  1. Goed te kauwen: het gaat er niet alleen om wát je in je mond stopt, maar ook hóe je dat doet. Een goede vertering begint bij rustig eten en goed kauwen. Als je niet goed kauwt, vraagt dat (te) veel van je spijsverteringskracht. Kijk tijdens de maaltijd ook niet op je telefoon, want dan raken je hersenen afgeleid. Als je eet zonder afleiding, krijgen de hersenen een seintje om spijsverteringsenzymen en hormonen aan te maken. Dan verloopt de vertering beter.
  2. Vezels: De micro-organismen die in je darmen leven, spelen een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Je moet ze dus gunstig stemmen. Dat doe je door vezelrijk te eten, want daar houden ze van. Veel vezels vind je in plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten (rauw en gaar) en fruit, noten, zaden, havermout en peulvruchten. Varieer met verschillende vezels, want alle vezels geven jouw darmbacteriën weer andere voeding. Veel vezels vind je in plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten (rauw en gaar) en fruit, noten, zaden, havermout en peulvruchten.
  3. Speciale groenten: Sommige groente bevatten zogenaamde prebiotische vezels. Deze vezels kunnen de groei van goede bacteriën in de darm extra gunstig beïnvloeden. Groenten die rijk zijn aan deze vezels, zijn aardpeer, witlof, artisjok, prei, knoflook, asperges en schorseneren. Deze groenten zouden we vaker op het menu moeten zetten. Je mag ze trouwens ook gerust in blik, glas of uit het vriesvak kopen. Let wel even op, het kan zijn dat je darmen moeten wennen aan deze nieuwe “gasten” en dat je een tijdje juist wat meer gasvorming ervaart. Je darmbacteriën zijn druk bezig met zich aan te passen!
  4. Probiotica: goede voeding is echt nummer één. Probiotica kunnen daarop een aanvulling zijn. Probiotica zijn producten waarin levende bacteriën zitten. Ze zijn te koop in reform- en natuurvoedingswinkels. De kunst is om de juiste probiotica te kiezen. Heb je verstopping, dan zijn andere probiotica nodig dan wanneer je je weerstand wilt ondersteunen. Belangrijk is dat een product minstens één miljard levende bacteriën bevat, geen suiker bevat en een “breed spectrum” dus veel verschillende bacteriën bevat. Ga voor een goed advies naar een goede reformzaak.

Veel mensen voelen dat er nu écht iets moet gebeuren. Zij willen nu serieus stappen gaan zetten om gezonder, actiever en fitter te worden en meer energie krijgen.

Wil jij dat ook? Wij kunnen je helpen bij het vinden van een nieuwe, verbeterde leefstijl die bij jou past en die je helpt bij het verbeteren van je weerstand. Wij maken een voedings- en leefstijladvies advies op maat en helpen je bij het halen van je doelen.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bron: PuurGezond

Foto: Foto door Trang Doan via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.