VEGETARISCH ETEN

Steeds meer Nederlanders kiezen voor vegetarisch eten of eten minder vlees. Deze beslissing berust mogelijk op het dierenwelzijn, het milieu en de weerstand tegen de bio-industrie. Zo zijn er verschillende stromingen, zoals de vegetariërs, die geen vlees en vis eten of de veganisten die helemaal geen dierlijke producten gebruiken. Tot slot zijn er de flexitariërs, die op sommige dagen geen vlees eten.

Het is goed om te weten dat je prima zonder of met minder vlees kunt leven. Daarbij is het wel belangrijk om te letten op eventuele tekorten aan voedingsstoffen. In deze blog wordt beschreven wat de gezondheidsvoordelen zijn van vegetarisch eten, welke tekorten aan voedingsstoffen er kunnen optreden en welke rol de diëtiste hierbij kan spelen.

De gezondheidsvoordelen van een vegetarisch eetpatroon

 “De Gezondheidsraad stelt dat een vegetarisch voedingspatroon vergeleken met een niet-vegetarisch voedingspatroon de bloeddruk verlaagt en samenhangt met een lager risico op hart- en vaatziekten”

Risico op tekorten

Een vegetarische voedingspatroon geeft een risico op tekorten van bepaalde voedingsstoffen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de dierlijke producten uit de voeding op de juiste manier te vervangen door plantaardige voedingsmiddelen.

Vitamine B12

Er kan onder andere een tekort optreden aan vitamine B12. Dit is onder andere nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, omdat het wordt gemaakt door bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Om als vegetariër toch vitamine B12 binnen te krijgen, kun je kiezen voor gedroogd zeewier of algen, voor een B12-supplement of voor een verrijkt voedingsmiddel.

IJzer

Een ander mogelijk tekort wat kan optreden is een tekort aan ijzer. IJzer bestaat in twee vormen, te weten, heemijzer afkomstig van dierlijke producten en non-heemijzer afkomstig van dierlijke en plantaardige producten. IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine. Om voldoende ijzer binnen te krijgen is het belangrijk om groente en fruit te eten bij de maaltijd. Deze bevatten namelijk vitamine C en deze vitamine zorgt ervoor dat het lichaam plantaardig ijzer beter kan opnemen. Naast groenten en fruit zijn volkoren graanproducten erg belangrijk als je vegetarisch eet.

Eiwit

Tot slot is er bij een vegetarisch voedingspatroon een hogere behoefte aan eiwit. Omdat de eiwitkwaliteit van plantaardige producten iets minder is dan die van dierlijke producten moet hier meer van gegeten worden om aan je eiwitbehoefte te kunnen voldoen. Het is hierbij belangrijk om eiwit uit verschillende bronnen te nemen. Denk daarbij aan dierlijke bronnen zoals melkproducten, kaas, en eieren. Maar ook aan plantaardige bronnen zoals volkoren brood, onbewerkte granen, peulvruchten, vleesvervangers en noten.

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Zoals je hierboven hebt gelezen, kunnen er bij een vegetarisch voedingspatroon tekorten ontstaan. Het is dan ook zeker raadzaam om naar een diëtist te gaan. Wij kijken naar de lichamelijke behoeften, zoals energie- en eiwitbehoefte, maar ook of je voldoende gezonde vetten, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Vervolgens ontvang je van ons een persoonlijk voedingsadvies, waardoor je er zeker van kunt zijn dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Wij helpen je om de dierlijke producten op een juiste manier te vervangen. Daarnaast kan er bij mogelijke tekorten gekeken worden naar suppletie-mogelijkheden. Zo blijft je eetpatroon lekker gezond en gevarieerd.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Misschien vind je deze blog over minder vlees eten ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.