Van suikerverbranding naar vetverbranding: 7 tips

Meer energie door andere voeding

Een van de meest gezochte woorden op internet is moe. Mensen zijn massaal moe en op zoek naar meer energie. Zoveel mensen die snakken naar meer energie, maar niet weten hoe ze dit moeten krijgen. Hieronder een aantal tips uit het boek “Eet meer energie” van Marjolein Dubbers.
De meeste mensen laten hun lichaam voortdurend branden op glucose terwijl vetten, zowel gezonde vetten uit de voeding als onze eigen voorraad vetcellen, een veel gezondere vorm van brandstof is, die bovendien meer energie geeft.

Als je je lichaam laat overschakelen van glucose(=suiker)verbranding naar vetverbranding krijg je niet alleen meer energie, maar wordt afvallen, als dat nodig is, ook een stuk makkelijker.

6 tips om dit voor elkaar te krijgen:

1. Eet roomboter en andere gezonde vetten

vetverbranding
gezonde omega-3 vetzuren

We zijn allemaal bang gemaakt voor het eten van vetten, maar gezonde vetten blijken nu juist heel belangrijke energiegevers te zijn. Onze mitochondriën, de energiecentrales die zitten in vrijwel iedere cel van ons lichaam, kunnen van vetmoleculen meer energie maken dan van glucosemoleculen. Olijfolie, ongezouten grasroomboter, ghee, avocado’s, olijven, ongebrande noten, zaden en pitten, eieren en vette vis zijn allemaal gezonde vetten die je verzadigen en waar je lichaam volop energie van kan maken. En nee, je wordt er echt niet dik van, mits je er niet te veel van eet 🙂

2. Schrap zoveel mogelijk zoetigheid

Wil je een vetverbrander worden, schrap dan zoveel mogelijk zoetigheid. Gezonde vetten zullen je verzadigen waardoor je veel minder behoefte krijgt aan zoetigheid. Ik weet dat een verslaving aan zoetigheid hardnekkig kan zijn, maar als je het voor elkaar krijgt om op het moment dat je een aanval van een zoete snaaibui voelt opkomen, bijvoorbeeld een avocado leert te eten, het liefst met een gekookt eitje erbij, dan is de kans g

root dat je snaaibui verdwijnt als sneeuw voor de zon. Schrap vooral ook zoete dranken, maar ook vruchtensap. Ik noem dit altijd vloeibaar snoep.

3. Eet volop groenten in alle kleuren van de regenboog

Groenten bevatten een groot scala aan voedingsstoffen die je mitochondriën hard nodig hebben om zelf gezond te blijven. Daarbij staat kleur voor voedingsstof en bevat iedere kleur groente weer andere voedingsstoffen.  Eet niet alleen groenten tijdens je avondmaaltijd maar ook bij je lunch en tussendoor en schep ’s avonds de helft van je bord vol met groenten. Eet minder pasta, rijst, bonen of aardappelen en veel meer groenten. Ontdek broccolirijst, courgettepasta en bloemkoolpuree: je lichaam heeft groenten zó nodig.

4. Wees kieskeurig met je koolhydraten

Koolhydraten, denk hierbij aan brood, crackers, pasta, rijst, aardappelen, bonen, linzen enzovoort zijn lange ketens van glucose(suiker)moleculen. Veel mensen weten niet dat koolhydraten net als suiker in ons lichaam worden omgezet in glucose. We hebben ze wel nodig, maar niet in de grote hoeveelheden die de meeste mensen eten. Kijk eens kritisch naar de hoeveelheid koolhydraten die je eet en bouw het af ten gunste van meer groenten en gezonde vetten. Op deze manier train je je lichaam om vetmoleculen te gebruiken als brandstof; ook die van je eigen vetcellen.

5. Eet onbewerkte voeding

Bewerkte voeding, voeding die in een fabriek is gemaakt, bevat altijd conserveringsmiddelen zodat het langer houdbaar blijft. Dit heeft zeker voordelen maar ook het nadeel dat er veel chemische conserveringsmiddelen zijn waar mitochondriën niet goed tegen kunnen. Daarnaast bevat het vaak veel koolhydraten (suikers) en ongezonde vetten. Wil je meer energie? Gebruik dan zo weinig mogelijk of liever geen bewerkte voeding en maak alles zelf zoveel mogelijk vers. Je zult het verschil snel gaan voelen.

6. Bewegen voor het ontbijt

Nog even terug naar de omschakeling van glucoseverbranding naar vetverbranding. Wat je lichaam helpt om deze omschakeling te maken is om ervoor te zorgen dat je voor je ontbijt al lichaamsbeweging krijgt. Je lichaam heeft na je nachtrust geen glucose meer over om energie van te maken. Ga je bewegen voor je ontbijt dan dwing je je lichaam om je vetcellen te gebruiken als bron van energie. Fietsen of stevig wandelen is helemaal prima. Als je nog een echte glucoseverbrander bent kan dit tegenvallen: je kunt draaierig worden of hoofdpijn krijgen. Dit betekent dat je lichaam nog niet in staat is om je vetcellen te gebruiken als brandstof. Focus dan voorlopig op stap 1 tot en met 5 en probeer het na een week nog eens een keer. Er komt zeker een moment dat het je wel lukt!

Bron: Gezondheidsnet

Hulp nodig? Je bent altijd van harte welkom op ons spreekuur. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel ons gewoon even op: 06-44624781.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.