Glutenvrij dieet: verschil tussen willen en moeten

Tegenwoordig zijn er maar weinig mensen die er nog niet van gehoord hebben: gluten. Glutenvrije diëten zijn al een tijdlang een trend in voedingsland. Veel beroemde mensen doen aan een glutenvrij dieet, veelal om af te vallen. Allemaal leuk en aardig, die beroemde glutenvrije ambassadeurs, maar wat zijn gluten precies?

Gluten: een stukje van eiwit

Een graankorrel bestaat uit meerdere onderdelen: een zemel, een kiem en een meelkern. In deze kern vinden we ook een bepaald soort eiwitten, namelijk gluten. Gluten vinden we in tarwe, spelt, kamut, rogge en gerst. Daarnaast is er een grote kans op de aanwezigheid van gluten bij haver, quinoa en boekweit door eventuele ‘contactverontreiniging’.  Dit wil zeggen dat tijdens het verwerkingsproces de granen vaak in aanraking komen met glutenbevattende granen.

Gluten zijn zo klein dat je ze onder de microscoop moet bekijken. Het is dus zeer aannemelijk dat er gluten overgedragen worden via bijvoorbeeld dorsmachines. Daarnaast kunnen gluten ook aan je mes of broodplank blijven plakken, of in de boter of jampot achterblijven. Glutenvrij eten betekent dus ook glutenvrij leven: alles moet apart schoongemaakt worden.

glutenvrijGlutenvrije producten herken je aan het glutenvrije logo. Er zijn er een aantal in omloop, maar de essentie is hetzelfde: een aar met een streep er doorheen. Als dit logo op een product staat, past het binnen een glutenvrij dieet.

Wanneer glutenvrij eten?

Sommige mensen ervaren klachten als ze producten eten met gluten. De klachten variëren vaak van diarree tot verstopping en een opgezette buik. Soms worden zelfs klachten als concentratieproblemen, migraine, onbedoeld gewichtsverlies, spierslapte en chronische vermoeidheid toegeschreven aan glutenintoleranties. Als je intolerant bent voor gluten noemen we dit coeliakie (seu-lie-ja-kie). De diagnose kan alleen worden gesteld door een arts, die je in veel gevallen doorverwijst naar het ziekenhuis voor een darmbiopt. Hierbij nemen ze een klein stukje uit je darmen. Dit is in veel gevallen ongemakkelijk maar relatief pijnloos. Aan dit stukje darm kunnen ze zien of de dunne darm beschadigd is door gluten.

Het is in het begin meestal erg lastig om glutenvrij te eten. Gluten kom je op de gekste plekken tegen. En in sommige gevallen kan het kleinste spoortje gluten al problemen geven. Daarnaast is het van belang om nog steeds een volwaardige voeding binnen te krijgen. Iets wat moeilijker is bij een glutenvrij dieet.

Is het raadzaam om naar een diëtist te gaan?

Vermoed je dat je een gluten-intolerantie hebt? Ga dan naar je huisarts om te laten onderzoeken of dat inderdaad de oorzaak is van jouw gezondheidsklachten. Als de diagnose gesteld is en je hebt een glutenintolerantie of coeliakie of niet en je ervaart nog steeds klachten, dan is het zeker verstandig om een diëtist in de arm te nemen.

Wij kunnen je namelijk helpen bij het glutenvrije dieet of met het zoeken naar de mogelijke andere oorzaken van je klachten. Vervolgens kunnen we je helpen bij het aanpassen van je voeding om je klachten te verminderen of te verhelpen. Tevens letten wij er op, dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bron: dieetditdieetdat.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.