Gezonde leefstijl of gezond leven bestaat uit een aantal onderdelen. Hieronder lees je hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Beweeg meer

Voldoende bewegen is belangrijk bij een gezonde leefstijl. Het verstrekt je botten en spieren, verbetert je conditie, nachtrust en humeur en het verhoogt je stofwisseling. Wij moedigen iedereen aan om iedere dag minimaal een uur te bewegen. Van wandelen tot rugby en van tennis tot grasmaaien, beweeg op de manier die jij leuk vindt!

Slaap voldoende

Na een dag lekker bewegen, is het ook ontzettend belangrijk voor je lichaam om voldoende rust te krijgen. Zo kunnen je hersenen alle indrukken van de dag verwerken, je spieren zich helemaal ontspannen en je spijsvertering na het verteren van de avondmaaltijd ook even een dutje doen voordat het ontbijt weer voor de deur staat. Probeer iedere dag voldoende nachtrust te pakken (7 tot 9 uur per nacht). Bij een tekort aan slaap krijg je eerder de neiging om te gaan snacken. Maar omgekeerd werkt het ook, door voldoende te slapen, kan je lichaam toe met minder. Zo haal je het meeste uit je slaap:

  • ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed, ja ook in het weekend.
  • Zet een uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit zodat je geest goed tot rust kan komen.
  • Als je moeite hebt met ontspannen voor het slapen gaan, lees dan een stukje, mediteer, doe wat  ademhalingsoefeningen of maak nog een kort ommetje buiten.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer goed donker is en dat het niet te warm. En zorg voor frisse lucht op je slaapkamer.

Drink genoeg

Door iedere dag ongeveer 1,5 -2 liter water te drinken kunnen je nieren je lichaam goed schoon houden en alle ongewenste afvalstoffen verwijderen. Op een warme dag of als je veel beweegt of erg veel zweet, doe je er goed aan om nog wat meer water te drinken. Een makkelijke manier om te zien of je voldoende hebt gedronken is de kleur en geur van je urine in de gaten houden. Ideaal is het als je urine een doorzichtige tot licht gele kleur heeft en weinig geur. Hoe donkerder je urine en hoe sterker de geur, hoe meer je eigenlijk had moeten drinken.

Eet gezond

Om te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen zoals vezels, mineralen en vitamines binnen krijgt, houden wij volgens de PuurGezond methode ongeveer deze verdeling aan:

  • Groenten en fruit: eet minimaal 300 à 400 gram groenten en 3 stuks fruit per dag. Eet ze dus bij iedere  maaltijd, of neem een stuk fruit of groente als tussendoortje. Zo krijg je veel vitamines, mineralen en vezels binnen.
  • Volkoren producten: deze leveren vezels, B-vitamines en eiwitten. Zet daarom iedere week minimaal 200 gram peulvruchten op het menu. Van noten en zaden lust je lichaam iedere dag wel een handje (25 tot 40 gram). Brood, aardappelen en graanproducten heb je ook dagelijks nodig. Neem 250 tot 350 gram per dag, en wat minder als je wilt afvallen.
  • Eiwitrijke producten: deze leveren je eiwitten, vitamines en mineralen. Eiwitten geven van alle  voedingsstoffen de meeste verzadiging. Je hebt van zuivel dagelijks zo ongeveer 3 porties nodig. Een portie is 150 ml melkproducten of 20 gram kaas. Van vlees, vis, eieren en tahoe heb je in totaal 125 gram per dag nodig. Eet 1 keer per week vette vis, want daarin zitten unieke omega-3-vetzuren die enorm goed zijn voor je hart en hersenen.
  • Vetten: deze leveren je onmisbare vet oplosbare vitamines en vetzuren. Je lichaam heeft er elke dag ongeveer 30 tot 40 gram van nodig! Kies voor olijfolie en andere plantaardige olie, roomboter en “vette” smaakmakers als pindakaas, pesto en kokosolie.

Ga de zon in

De zon is niet alleen van levensbelang voor planten, maar ook voor mensen. Zonlicht heb je namelijk nodig voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Ook al zou je jezelf niet omschrijven als een buitenmens, je kunt gewoonweg niet zonder zon, natuur en de frisse buitenlucht. Probeer iedere dag minstens een kwartier tot half uurtje met handen en hoofd onbedekt buiten te zijn. Niet alleen in de zomer, maar ook in de winter.

Ontspan en geniet

Niet vergeten dat bij een gezonde leefstijl hoort dat je van het leven geniet! Niet alleen qua smakelijk eten of lekker op vakantie gaan, maar ook genieten van de kleine dingen in het leven en dankbaar zijn voor al het moois in je leven. Dit doet je mentaal goed. Zo vermijd je stress en zorg je goed voor je lichaam en geest!

Vermijd

Er zijn natuurlijk ook dingen die niet zo goed voor je zijn. Probeer daarom te stoppen met roken, niet te veel alcohol te gebruiken, stress te vermijden en op gezond gewicht te blijven.

Klinkt dit allemaal als wel heel veel om rekening mee te houden? Pak het stap voor stap aan, bijvoorbeeld onze hulp. Wij helpen je graag op weg naar een gezonde leefstijl voor de rest van je leven!

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Bon: PuurGezond

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.