Heb jij ook zo lekker genoten van je zomervakantie, maar net iets teveel ijsjes gegeten, cocktails gedronken en uit eten geweest? Of misschien lekker lui geweest en minder bewogen? Grote kans dat je dan wat bent aangekomen deze zomer. Tijd om gezond eten na je vakantie weer op te pakken en je weer lekker in je lijf te voelen. Maar……hoe doe je dat? In deze blog willen we je graag inspireren over hoe je weer gezond kunt gaan eten en leven na je vakantie!

Allereerst, waarom is het oppakken van gezond eten zo moeilijk?

Veel mensen eten voor de vakantie al een hele periode gezond, maar na een vakantie lukt gezond eten ineens niet meer. Dat lijkt misschien heel raar, maar het is best logisch te verklaren. In de vakantie eet je namelijk vaak meer suiker en vet. Ons lichaam krijgt direct veel energie van een suikerrijk product. Dit vinden wij stiekem best fijn, je lichaam is immers dol op energie! Als je een periode meer suiker hebt gegeten, zal je lichaam steeds meer behoefte hebben aan nog zo’n “suiker boost”. Daarnaast hebben we een natuurlijke voorkeur voor zoet, qua smaak is het dus ook heel verleidelijk. Net als vet trouwens! Vet geeft ons eten meer smaak, als je een periode meer vet hebt gegeten, zal het voor je smaakpapillen even wennen zijn als je ineens weer mager gaat eten. Je zult dus nog regelmatig trek krijgen in een vette hap.

Waar start je mee? 

Naar mijn idee is het allerbelangrijkst dat je goed duidelijk hebt voor jezelf wat je doel is. ’10kg afvallen’ is voor mij niet voldoende. Waarom wil je afvallen? Omschrijf dit voor jezelf zo goed mogelijk. Misschien wil je meer energie krijgen, lekkerder in je vel zitten, meekomen met je kinderen, zelfverzekerder zijn, trots zijn op je lichaam, minder kans hebben op ziektes, fitter worden etc. Bedenk zo veel mogelijk redenen waarom jij weer gezonder wilt gaan leven, schrijf ze op en haal dit erbij als je het moeilijk hebt.

En nu? Een aantal tips:

Voor mij helpt het heel goed om direct te werken aan het verminderen van mijn ‘verslaving’ aan suiker en vet. Ik wil mijn lichaam afleren dat het vraagt naar dit soort producten. De volgende tips helpen mij altijd ontzettend goed. Pik eruit wat jij denkt dat voor jou ook goed werkt.

Plan wat je die dag gaat eten

‘s Ochtends ben je nog gemotiveerd, naarmate de dag vordert, wordt dat vaak minder. Door vooraf al te plannen wat je gaat eten, hoef je gedurende de dag niet meer na te denken. Je eet gewoon volgens je planning. Dit vind ik altijd heel fijn!

Het is goed om te zorgen voor drie goede hoofdmaaltijden per dag, ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Neem alleen als je daar echt behoefte aan hebt tussen de maaltijden door een gezond tussendoortje. Voor veel mensen is het eten van een tussendoortje een gewoonte en hebben ze eigenlijk helemaal geen honger. Luister eens naar je lichaam. Heb je écht behoefte aan dat tussendoortje? Als het antwoord “ja” is, kies dan voor een gezond tussendoortje met weinig suikers, bijvoorbeeld een stuk fruit of een handje noten.

Eerder heb ik een blog geschreven over wat gezonder is 3 of 6 eetmomenten per dag. Hier kun je hem lezen.

Plan ook wanneer jij wél weer iets ongezonds gaat eten

Nooit meer snoepen gaat je niet lukken, dus 2-3x per week een genietmomentje hebben, hoort er nu eenmaal bij. Denk alvast na over wat en wanneer jou genietmomentje is, dat helpt je weigeren op andere momenten.

Drink voldoende

Drink voornamelijk water en koffie (max. 4 koppen per dag) en thee zonder suiker.  Start de dag altijd met twee grote glazen water, die kun je maar alvast binnen hebben 😉 Niet alleen blijf je dan goed gehydrateerd, maar het helpt je ook om gewicht te verliezen. Water bevat geen calorieën en als je voldoende water drinkt, heb je ook minder trek in eten. Je maag blijft immers voller. Vind je alleen water saai? Doe er dan wat stukjes perzik, sinaasappel, limoen, munt, basilicum of andere frisse vruchten en kruiden in.

Je hebt waarschijnlijk veel meer zin in zoete drankjes, maar dit versterkt alleen maar je trek in zoet. Ook de ‘light’ drankjes zonder suiker vermijd ik in deze periode zo veel mogelijk (of ik beperk het tot 1 glas per dag). Je wilt namelijk de zoete smaak vermijden.

Eet lekker veel groente

Als je gezond wilt eten, maar je weet niet waar je moet beginnen, start dan met het eten van extra groente. In Nederland wordt 250 gram groente per dag geadviseerd, maar dat is erg minimaal. Leer jezelf aan om minstens 400 gram per dag te eten en eet het liefst minimaal 2x per dag groenten, bijvoorbeeld bij de lunch en de warme maaltijd, maar als je het lekker vind om groenten bij het ontbijt te eten, is dat natuurlijk ook helemaal top. Denk bijvoorbeeld eens aan tomaatjes en/of schijfjes komkommer bij het ontbijt en een omelet met spinazie, salade of rauwkost bij de lunch. Eet worteltjes met wat humus of hüttenkäse tussendoor en natuurlijk altijd groenten bij je avondmaaltijd. Groente bevat veel belangrijke vitamines en mineralen, weinig calorieën en veel vezels. Ze houden je lichaam sterk, fit en slank. Eet het daarom zoveel je wilt!

Eet mindful

In de vakantie snacken de meeste mensen vaak wat meer tussendoor. Een ijsje hier, een gebakje daar….. Het is nu goed om weer even pas op de plaats te maken en met aandacht te gaan eten.

Sta elke keer stil bij de keuzes die je maakt en denk je in hoe je je gaat voelen wanneer je kiest voor het ene of het andere. Door de juist keuze te maken voel je je een uur later veel beter en fijner. Waarom zou je dat dan niet doen? Probeer het eens! Door elke keer stil te staan bij de keuze die je maakt ga je inzien dat het fijner is om te kiezen voor de juiste keuze. Op den duur gaat dat weer vanzelf en kom je langzaam in je ritme.

Naast het bewust kiezen van je eetmomenten is het goed om altijd te gaan zitten zitten als je iets eet en goed te kauwen. Ervaar echt dat je eet. Vraag jezelf af, wat proef ik eigenlijk? Hoe voelt de structuur in mijn mond en hoe ruikt het eten?

Zo leer je bewuster te kiezen en bewuster te eten. Door bewuster te eten, voel je ook beter aan wanneer je genoeg hebt gehad.

Kom weer in beweging

Misschien heb je ook het sporten/bewegen even laten varen in de zomervakantie. Ga weer sporten/bewegen! Dit geeft je letterlijk positieve kracht om weer gezond bezig te gaan. Tijdens het bewegen worden namelijk gelukshormonen afgegeven aan je lichaam. Doe wat jij het leukst vindt, dan houd je het het langste vol.

Praat met je partner, je gezin of met je vriendinnen over jouw plan

Vertel anderen dat jij weer gezonder wilt leven. Maak het niet te dramatisch, het is geen streng dieet! En vraag ze eventueel om jou te helpen in moeilijke momenten. Dit is een extra stok achter de deur!

Tot slot, hou vol, ook in het weekend

Het is verleidelijk om tijdens de weekenden weer in de vakantiesferen te komen, zeker als het nog mooi weer is en de sfeer nog lekker zomers is. Probeer ook in de weekenden je gezonde gewoonten aan te houden. Wil jij toch iets lekkers eten in het weekend? Kies daar dan één moment voor uit en geniet daar optimaal van!

Als het je de eerste week niet gelukt is om in je ritme te komen dan begin je de week erna gewoon opnieuw. Heb geduld en geef het de tijd. Wees lief voor jezelf.

Wil je graag hulp om je gezonde gewoonten (weer) op te pakken?

Als diëtist-leefstijlcoach helpen wij je graag om gezonde gewoonten (weer) op te pakken. We begeleiden je en coachen je en hebben daarnaast veel praktische tips, adviezen en recepten. Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Ook gaan we in het najaar beginnen met leefstijlcoaching in groepen.

Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.