GEZOND ETEN NA DE VAKANTIE: ZO BEN JE SNEL WEER BACK ON TRACK!

De vakantieperiode is een heerlijke periode, maar staat vaak ook in het teken van ritme en structuur loslaten en een beetje ongezonder eten. Helemaal goed natuurlijk, want balans is key en af en toe loslaten en lekker genieten van de lokale hapjes en drankjes is goed voor ieder mens 🙂 Echter, daarna is het vaak toch moeilijk om de draad van gezond eten weer op te pakken. Hoe graag je misschien ook wilt. Maar met deze tips ben je zo weer back on track!

Maak tijd voor boodschappen

Plan genoeg tijd in om uitgebreid boodschappen te doen. Maak in het weekend of op een vrije dag een meerdagen- of weekplan. Denk de receptjes uit, maak een boodschappenlijst en ga daarna de boodschappen doen. Van gehaast boodschappen doen (of eten) wordt het namelijk meestal niet gezonder. Dus plan het in voor een aantal dagen, haal de gezonde producten in huis en houd je hieraan, want als je een plan hebt, is de kans vele malen groter dat je je er ook echt aan houdt. Niet alleen makkelijker voor jezelf maar ook veel beter.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Gezond eten is meer dan alleen het avondeten. Zorg ook voor een goed ontbijt en een gezonde (zelfgemaakte) lunch. Dat scheelt enorm op de kant en klaar broodjes uit de kantine of de snelle supermarktlunch on the go. Veel mensen denken dat zelf maken veel meer werk kost, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Kook bijvoorbeeld een portie extra. Maak een extra grote quiche of frittata; dan heb je mooi een extra stuk voor de lunch. Beetje sla erbij, klaar! Kook extra groenten en extra volkoren granen als je toch bezig bent. Super makkelijk om klaar te maken en een prima basis voor een lunch. Na het koken meteen de extra’s in een bakje doen en in de koelkast zetten, zodat je ze niet tijdens de avondmaaltijd al op eet 😉 en de volgende dag aanvullen met wat simpele en voedzame eiwitbronnen zoals gekookte eitjes, peulvruchten, kipfilet of vis uit blik.

Eet meer plantaardig

Op vakantie eten we vaak minder vitamines en vezels en laten die nu uitgebreid aanwezig zijn in groenten. Dus denk na je periode van loslaten vooral weer in groentes! Probeer eens bij elke maaltijd groenten en/of fruit te eten. Persoonlijk vind ik het heerlijk om de dag te beginnen met een stukje fruit en bij de lunch en tussendoor (snack)groenten te eten en eet als tussendoortje een handje lekkere ongezouten noten met wat (gedroogd) fruit.

Eet thuis

Thuis eten is bijna altijd gezonder dan buiten de deur. In restaurants gebruiken ze nu eenmaal meer vette en suikerrijke producten om het eten op smaak te brengen, zoals sauzen, room, olie en boter. Ook zijn de porties vaak ruim, of je eet net even wat meer dan je van plan was. Thuis eten helpt je om weer in dat ritme te komen. Dus maak het thuis gezellig, ga lekker aan tafel zitten en neem de tijd voor je zelfbereide maaltijd!

Houd eens tijdelijk bij wat je eet

Tijdelijk precies bijhouden wat je eet, kan je helpen om in balans te komen en te blijven. Je wordt namelijk precies met je neus op de feiten gedrukt. Door alles bij te houden krijg je enorm veel inzicht in wat je binnen krijgt en wordt het makkelijker om bepaalde verleidingen te weerstaan. Het bijhouden van je eten kan eenvoudig met apps. Ik gebruik meestal de Eetmeter, maar My Fitness Pal is ook een prima app om je eten én drinken bij te houden.

Pak je bewegingsritme weer op

Het ging toch over eten? Jaha, maar toch helpt het om je beweegritme ook weer op te pakken. Veel mensen eten namelijk gezonder als ze ook lekker aan het bewegen of sporten zijn. Iets met ritme… Wanneer je lekker beweegt of aan het trainen bent vind je het vaak belangrijker om goed te eten en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Win-win dus!

Soms lekker loslaten is helemaal prima, want het gaat allemaal om de balans! Maar kost het je moeite om je ritme (weer) te vinden? Dan helpen bovenstaande tips jou hopelijk daar bij.

Lukt het je niet alleen, en wil je graag meer hulp, persoonlijke begeleiding, coaching en/of adviezen, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom op ons spreekuur. Bel voor het maken van een afspraak naar: 06-44624781 of vul het contactformulier in.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.