Gezond aankomen

Als je ondergewicht hebt, is gezond aankomen belangrijk. Ondergewicht betekent dat je minder weegt dan goed is voor je gezondheid. De tips op deze pagina helpen je bij gezond aankomen, maar wees ook niet bang om hulp te vragen van een diëtist. Wij maken dan samen met jou een behandelplan om op een gezonde manier aan te kunnen komen. Vermoed je dat je een eetstoornis hebt? Ga dan altijd naar je huisarts.

Wanneer je moet aankomen, bijvoorbeeld na onbedoeld gewichtsverlies door ziekte of omdat je ondergewicht hebt, is het belangrijk om ook je spieren (weer) op te bouwen. De nadruk ligt daarom op het binnenkrijgen van voldoende energie (ofwel calorieën) en van eiwitten voor je spieropbouw. Naast eten is ook bewegen belangrijk. Val je in een korte tijd snel af, of lukt het niet om aan te komen, bespreek dit dan ook met je huisarts.

Lees hier verder wat ondergewicht precies is en wat de oorzaken kunnen zijn.

Onze algemene tips om gezond aan te komen

1. Weeg jezelf

Sta 1 keer per week op de weegschaal om veranderingen in je gewicht te volgen. Bespreek met je diëtist wat het streven is. Zij kan samen met jou een behandelplan opstellen om dit doel te behalen. Neem ook altijd contact op met je arts als je onbedoeld afvalt of een aantal dagen nauwelijks eet.

Aandachtspunten bij het wegen:

  • Maak steeds gebruik van dezelfde weegschaal.
  • Weeg zonder schoenen, jas en andere zware kleding.
  • Weeg op een vast tijdstip en zo mogelijk nadat je geplast hebt, bij voorkeur in de ochtend.

2. Houd een eetdagboek bij (Mijn Eetmeter)

Schrijf een paar dagen op wat je allemaal eet en drinkt, op welk moment van de dag en hoeveel. Waar liggen de kansen om wat meer te eten? Het is ook mogelijk om het online-eetdagboek Mijn Eetmeter bij te houden via Mijn Voedingscentrum. Of download de app in de Apple iTunes store of in Google Play.

3. Eet op vaste tijden

Eet in ieder geval 3 maaltijden per dag. Vind je het moeilijk om een hele maaltijd te eten? Verdeel de maaltijden dan over 5 tot 7 kleine maaltijden.

4. Probeer stapje voor stapje meer te eten

Neem rustig de tijd om te eten en kauw goed. Probeer telkens wat meer te eten.

5. Beweeg!

Beweeg regelmatig als dat kan. Een wandeling in de frisse lucht of een paar rek- en strekoefeningen zorgen voor een fitter gevoel. Ook helpt beweging om spieren zo sterk mogelijk te houden en is beweging goed voor de eetlust.

  • Probeer om minimaal 150 minuten per week matig of zwaar intensief te bewegen, verdeeld over meerdere dagen. Bijvoorbeeld wandelen of fietsen.
  • Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen ook balansoefeningen
  • Voorkom veel stilzitten

6. Eet veel producten met eiwit

Om spieren (weer) op te bouwen is eiwit nodig en is het belangrijk dat je veel beweegt. Eiwit haal je vooral uit vis, vlees, kip of ander gevogelte, vleesvervangers, ei, melk(producten), sojaproducten, peulvruchten en noten.

7. Neem wat extra vet

Gebruik olijfolie en/of ongezouten roomboter voor het bereiden van de maaltijd en smeer ongezouten (gras)roomboter op je brood. Nu je aan moet komen kun je de vettere varianten van vlees, zuivelproducten en kaas nemen. Noten, avocado en vette vis zijn ook geschikt.

8. Neem vezels

Voor een goede stoelgang zijn vezels nodig. Vezels zitten veel in groente en fruit en in volkorenproducten, zoals in volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Merk je dat je van volkorenproducten snel vol zit en daardoor weinig kan eten? Dan is het beter om tijdelijk voor iets lichtere soorten te kiezen, zoals bruin brood.

Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je graag een op maat gemaakt advies?

Wij helpen je graag om op een gezonde manier aan te komen. Samen met jou gaan we op zoek naar jouw mogelijkheden om je voeding aan te passen. Wij geven adviezen die bij je passen en die haalbaar voor je zijn.

Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen. Je krijgt binnen 24 uur een reactie. Als dat niet zo is, dan is onze reactie misschien in je spam terecht gekomen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.