Gedragsverandering wanneer je wilt afvallen

Cliënten die bij ons komen in verband met overgewicht, weten meestal wel wat ze zouden moeten doen: meer bewegen, minder snoep, gebak, koek, snacks en frisdrank en meer gezonde voeding zoals groente, fruit en vis. Natuurlijk zijn er altijd nog kleine dingen om te leren, maar de vraag aan ons is dan meestal dat ze ‘een stok achter de deur’ willen.

Veranderen van gewoontes

Die stok achter de deur zijn, is onderdeel van ons werk als diëtisten. We noemen dat: begeleiding bij gedragsverandering. Het veranderen van je eetpatroon is namelijk een verandering van je gedrag en gewoontes. Net als stoppen met roken en meer bewegen. Veel mensen weten uit ervaring dat dat niet makkelijk is.

Hoe dan?

De stok achter de deur zijn, bestaat dus niet uit het simpelweg iedere week iemand op de weegschaal zetten. De diëtist gaat samen met de cliënt op zoek naar de motivatie voor die persoon. Want alleen als die motivatie echt vanuit iemand zelf komt, lukt het om te veranderen.

Hoe belangrijk vind je het om af te vallen? En waarom? Heb je er vertrouwen in dat je het kunt? Heb je misschien in het verleden al eens iets veranderd dat heel goed ging? Heb je steun uit je omgeving? Heb je alle vaardigheden in huis die nodig zijn? Is dit het juiste moment? Hoe zou je leven eruitzien over tien jaar als je nu besluit niets te veranderen? En hoe zou het zijn als het je wél lukt om je doelen te bereiken? Allemaal vragen waar je samen met de diëtist mee aan de slag gaat.

Motivatie

Naast het bespreken van wat iemand zou moeten veranderen in zijn of haar voeding, gaan wij in het eerste consult altijd op zoek naar iemands motivatie.

Als we hier uitgebreider over spreken, geven cliënten aan dat ze bijvoorbeeld fit willen blijven om leuke dingen te kunnen doen met hun echtgenoot, kinderen en/of kleinkinderen. Of ze hebben een oom die op jonge leeftijd overleden is aan hart- en vaatziekten. De laatste paar jaar zat hij in een rolstoel, omdat zijn been geamputeerd was vanwege vaatproblemen als een complicatie van diabetes.

Dit is iets dat ze absoluut willen voorkomen. Daarnaast willen ze ook het goede voorbeeld geven aan hun kinderen en graag een kledingmaat minder, zodat ze een deel van de garderobe die nu niet meer past, weer kunnen gebruiken.

Vaak gaat na het eerste of de eerste paar consulten de knop om – soms ook wat later – en lukt het om gezondere keuzes te maken. Ze besluiten doordeweeks ongezonde tussendoortjes te vervangen door groente en fruit en zich in het weekend bijvoorbeeld te trakteren op een lekkere koek of een glas wijn. Het gewicht gaat vaak vrij gemakkelijk naar beneden en cholesterol en bloedglucose worden beter.

Gedragsverandering is een proces

Besef, als je wilt afvallen, dat het volgen van een dieet maar tijdelijk effect heeft. Het veranderen van je eetgewoonte, zodat je blijvend resultaat hebt, is een proces. Iets dat je niet van de ene op de andere dag onder de knie hebt. Trek er minimaal een jaar voor uit en realiseer je dat een uitglijder af en toe ook hoort bij zo’n proces van het veranderen van een gewoonte. Dat is niet erg, als je daarna maar wel weer de draad oppakt.

Hulp nodig?

Als diëtist kunnen wij je begeleiden bij dit proces. Een ‘stok achter de deur’ met kennis van zaken dus. Wij helpen je graag stap voor stap naar een gezondere leefstijl en een gezond eetpatroon. Na de intake, mailen we je een voedings- en leefstijladvies op maat, wat de basis vormt voor onze vervolgafspraken, waarin we je coachen, motiveren, inspireren en helpen bij het verbeteren van je leefstijl.

Je kunt een afspraak met ons maken, door ons te bellen op: 06-44624781 of contact met ons opnemen via het contactformulier op deze website.

Tot ziens op ons spreekuur 🙂

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.