Zo blijf je fit en gezond op vakantie

Het is vakantie, het moment waar je zo naar uit hebt gekeken. Lekker genieten van zon, zee, natuur, familie en lekker eten en drinken. Maar soms kan het ook stress geven. Want de verleidingen tijdens je vakantie zijn soms groter dan thuis. Je bent immers op vakantie, dus je verdient het toch om ijsjes te eten, lekker te luieren en elk restaurant in de buurt uitgebreid te testen?

En inderdaad, dat verdien je! Maar je verdient het ook om je blij en fit te blijven voelen. Juist op vakantie. Dus hoe zorg je er nu voor dat je volop kan genieten van je welverdiende vakantie en toch goed voor jezelf en je lijf blijft zorgen?

Geen stress, hieronder geef ik je een aantal tips om fit en gezond te blijven op vakantie.

Tip 1: blijf lekker in beweging

Ben jij iemand die op vakantie het liefst de hele dag lekker lui op het strand of aan het zwembad ligt? Dan kan het zomaar gebeuren dat je amper van je plek af komt. En dat is jammer! Want beweging kan je helpen om lekkerder in je vel te zitten, zowel mentaal als fysiek.

Dus, ga zwemmen, snorkelen, wandel langs het strand, neem de trap in je hotel in plaats van de lift, etc.etc. Kortom: beweeg!

Sporten op vakantie hoeft niet, maar kan natuurlijk wel. Je kan bijvoorbeeld een kleine workout voor jezelf bedenken van maar een paar oefeningen. Bijvoorbeeld: 2x 30 seconden planken, 10x opdrukken, 2x 25 sit-ups en 5 burpees. Of begin de dag eens met een paar yoga-oefeningen of een korte wandeling voordat je gaat ontbijten.

Doe dit elke dag als je opstaat, het kost je maar een paar minuten! Soms krijg je zin om nog net iets meer te doen en dat is natuurlijk helemaal prima. Nogmaals, het hoeft niet. Juist het buiten zijn en wandelen of zwemmen is ook enorm goed voor je lichaam.

Tip 2: eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je voldaan bent

Probeer ook tijdens je vakantie te luisteren naar je lijf. Heb je honger of trek? Eet dan wat. Luister naar je lijf, eet wanneer het nodig is en stop wanneer je voldaan bent. Het kan heel verleidelijk zijn om veel op te scheppen tijdens het buffet en te blijven eten ‘omdat het er is’. Maar voelt dit ook echt goed voor je lichaam? Natuurlijk, het is vakantie en je mag, nee je moet genieten, maar probeer te stoppen wanneer je voldaan bent en blijf niet eten omdat het er simpelweg is.

Het is hier handig om te weten dat het ongeveer 20 minuten duurt, voordat de hersenen de informatie ‘verzadigd’ signaleren. Dus houdt eens een pauze van 20 minuten en geniet rustig van je bak koffie of thee, de rust en de omgeving waar je je bevindt, en ontdek of je na die 20 minuten écht nog honger hebt.

Tip 3: blijf water drinken

Dranken als frisdrank en alcohol bevatten veel calorieën.  Op vakantie drinken we vaak meer van dit soort drankjes. Wie zijn dorst lest met frisdrank, vruchtensappen en siroop krijgt flink wat suikers en daarmee calorieën binnen. Eén glas van 250ml bevat gemiddeld 6 suikerklontjes. Vulling geeft het niet, dus je blijft ernaast evenveel eten. Wie twee weken lang drie glazen frisdrank extra drinkt heeft er na de vakantie ruim een halve kilo bij.

Kies dus altijd voor water of bruiswater en vraag er eventueel een citroentje bij.

Natuurlijk is het geen probleem om te genieten van een lekker wijntje of biertje, dat hoort ook bij je vakantie. Tip: drink bij elk glas alcohol een glas water. Zo help je je lijf een beetje.

Tip 4: neem tussendoortjes mee

Ga je op pad? Zorg dan dat je wat te eten mee hebt in je rugzak! Neem bijvoorbeeld een gekookt eitje mee van het ontbijt en stop wat (gedroogd) fruit en noten in je tas. Zo kan je tijdens je trektocht een tussendoortje eten en voorkom je dat je hongerig bij de lunch of het diner aanschuift en meer eet dan goed voelt voor je lijf.

Vind je het moeilijk om naar je lichaam te blijven luisteren op vakantie? Probeer eens een ritme aan te houden: ontbijt, lunch (of als je graag uitslaapt in plaats van ontbijt en lunch een brunch), snack, avondeten, snack.  Met bij elke eetgelegenheid minstens één glas water en ook tussendoor lekker water drinken. Neem ook genoeg water mee tijdens je uitje.

Tip 5: maak afspraken met jezelf

Het is niet de bedoeling dat je te streng bent voor jezelf (dat is nooit de bedoeling) maar soms helpt het wel om van tevoren afspraken te maken met jezelf. Ga voordat je vertrekt even rustig zitten en denk eens na welke afspraken je met jezelf kan maken die je helpen om gezond en fit te blijven op vakantie. Enkele voorbeelden:

  • Ik eet iedere dag 2 stuks fruit en 1x groenten
  • Ik drink iedere dag 1 liter water
  • Ik probeer met aandacht te eten
  • Ik eet wanneer ik honger heb
  • Ik luister naar wat mijn lichaam nodig heeft
  • Ik doe iedere dag iets aan lichaamsbeweging

Tip 6: Geniet!

Ik hou ervan om uit eten te gaan! Dat versterkt voor mij ook altijd het vakantiegevoel; leuke restaurantjes uitzoeken en daar de lokale specialiteiten proeven. Heeeeeeeerlijk 🙂

Hoewel je op de camping of in je vakantie-appartement of huisje ook heerlijke maaltijden kan bereiden , is het mijn ervaring dat je op vakantie snel wat vaker uit eten gaat, dan wanneer je thuis bent. En dat hoor ik ook terug van mijn cliënten.

Mijn tip is dan: Geniet van het eten! Probeer lokale lekkernijen uit en geniet van jouw ‘guilty pleasures’. Want wie geniet heeft geen hele zakken of pakken nodig.

En…….Vergeet daarnaast ook niet te genieten van alle andere fijne dingen. Even niet hoeven werken, geen stress, gezelligheid met je partner, gezin, familie of vrienden, lekker weer, mooie omgeving, leuke activiteiten. Geniet ervan!!

De beste tip die ik je tot slot nog kan meegeven is misschien nog wel om te proberen mindful te zijn op vakantie. Ik heb zo intens genoten van onze vakanties mede omdat ik elke dag stilstond bij het feit dat ik daar was. Ik keek om mij heen en was elke dag oprecht dankbaar voor alles wat we mee mochten maken en alle mooie dingen die wij zagen. Leef in het nu, ook op vakantie!

Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken?

Als diëtist helpen wij je graag om stap voor stap nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. Naast face-to-face contact zijn telefonische en video-consulten ook mogelijk als je dat fijner vindt of als je wat verder weg woont. Om een afspraak met ons te maken, kun je ons bellen op: 06-44624781 of het contactformulier op deze website invullen.

Je bent van harte welkom op ons spreekuur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.