Een snacklade vol met chips, snoepjes en andere lekkere dingen. Nu veel mensen thuiswerken door de corona crisis kan ook de verleiding toenemen om te gaan snacken. En die verleiding kan soms knap lastig zijn om te weerstaan.

Om eerlijk te zeggen vind ik het zelf ook moeilijk om niet meer te gaan snacken nu ik thuis zit door de corona crisis. Het is echt ontzettend lastig, zeker nu ook de kinderen thuis zijn en je deze hele bijzondere periode toch ook graag gezellig wilt maken. Toch probeer ik om zo veel mogelijk gezond te blijven eten en de ongezondere snacks zo veel mogelijk links te laten liggen.

Hieronder 9 tips om te voorkomen dat je na de corona-crisis niet meteen weer in een crisis beland omdat je bent aangekomen:

  1. Creëer een routine

    Een vaste routine zorgt voor structuur en rust in je hoofd, omdat je weet wat je moet doen. Probeer dan ook elke dag zoveel mogelijk dezelfde volgorde aan te houden, bijvoorbeeld:

  • Start de dag met een wandeling of een half uurtje yoga
    Aangezien je nu waarschijnlijk tijd bespaart die je anders kwijt zou zijn aan reizen, zou je je dag bijvoorbeeld kunnen opstarten met een wandeling of een half uurtje yoga. Rol je mat uit en zoek op YouTube naar een yogales die jij fijn vindt. De app Headspace biedt nu tijdelijk gratis meditaties aan onder de noemer ‘Weathering the storm’. Zo is er ook een loopmeditatie; heel fijn als je liever niet zittend wilt mediteren. Volg je liever een yogales, dan vind je in de app Yoga met Evy tijdelijk gratis lessen.
  • Vergeet daarvoor of daarna zeker niet te ontbijten.
    Een goed ontbijt geeft je de nodige energie om gefocust aan de slag te kunnen. Bij veel mensen schiet deze gewoonte erbij in als ze ineens thuis gaan werken.
  • Start dan je laptop op en deel je dag slim in en plan blokken van maximaal twee uur. Neem tussen de blokken door een korte pauze. En ja, dat mag ook best betekenen dat je even een wasje draait, in de tuin gaat wroeten, een paar oefeningen doet of een korte meditatie doet.
  • Lunch op je normale tijd en stop op je normale tijd met werken om de warme maaltijd te bereiden en te eten.
  1. Zet een kan water naast je neer

    Ook als je de hele dag thuis werkt is het belangrijk om voldoende te drinken. Je hebt nu alleen geen collega’s die een kop koffie voor je mee nemen. Op het internet zijn veel recepten te vinden om elk glas water lekkerder te maken als je niet van puur water houdt. Vergeet je alsnog te drinken? Zet een timer of houd in een app bij hoeveel je drinkt.

  2. Wees bewust met je tussendoortjes

    Als je lekkere dingen in de kast hebt liggen, dan is de verleiding groot om dat te gaan eten. Vraag jezelf af waarom je juist nu wilt gaan eten. Denk er ook over na waarom je iets gekocht hebt en eet het niet allemaal direct op. Bedenk dat je een zak chips niet nodig hebt en groente en fruit wel. Pak als je trek hebt dan ook wat rauwkost: snoeptomaatjes en komkommers, die vullen goed en bevatten weinig calorieën.

  3. Verbeter je kookkwaliteiten

    Nu je thuis werkt, heb je misschien meer tijd om nieuwe gezonde recepten uit te proberen. Behoefte aan inspiratie? Op internet zijn veel recepten te vinden of kijk eens op de website van puurgezond.nl voor inspiratie. Op de website van Albert Heijn staan ook veel leuke recepten en daarnaast kun je ze makkelijk filteren op bijvoorbeeld “gezonde recepten” of “budget recepten”.

  4. Leg de focus niet op eten

    Dit is misschien nog wel de belangrijkste tip. Als je op dit moment niet of minder kunt werken, ga dan afleiding zoeken, want zonder die afleiding is het risico groot om alleen maar met eten bezig te zijn. Veel mensen gaan uit verveling eten, zonder hierbij na te denken. Vraag jezelf  dan ook voordat je de kast induikt af: “Heb ik honger of verveel ik mij?”

  1. Maar ga ook niet de hele dag alleen maar films of series kijken

    Dat zou je waarschijnlijk normaal gesproken ook niet doen. We mogen nu eenmaal even niet meer gezellig de straat op. Onderneem dingen in en rondom je huis, dan blijf je bezig.

  1. Volg bijvoorbeeld een online cursus

    Je kunt het coronavirus ook gebruiken om jezelf te ontwikkelen of iets nieuws te leren. StudyTube lanceert de Online Academy ‘Learn Together’ waarin je tot eind april gratis terecht kunt voor allerlei online trainingen en microlearnings. Bijvoorbeeld over stress en geluk.

  2. Of speel een spelletje.

    De kans is groot dat je niet alleen bent in huis, dus haal iedereen van zijn kamer en speel gezellig een bord- of kaartspel. Je kunt ook zelf een bordspel maken. Typ op Pinterest in ‘Bordspel maken’ en je vindt genoeg inspiratie. Helemaal leuk als je kinderen hebt!

  3. En blijf vooral in beweging

    Bouw zoveel mogelijk vaste beweegmomenten op een dag in en zet deze ook in je (werk)agenda. Plan bijvoorbeeld een vaste wandeling in na de lunch. Houd daarbij natuurlijk wel 1,5 meter afstand tot andere mensen en mijd drukke plekken. Of ga een rondje fietsen aan het eind van de werkdag. Dit is meteen een goede reden om op de gebruikelijke tijd je laptop dicht te klappen.

    Sta ook regelmatig op van je werkplek gedurende de werkdag. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan. Op het YouTube-kanaal van Alles over sport vind je inspiratie voor oefeningen. En denk ook eens aan het televisieprogramma Nederland in Beweging, elke dag om 06.00, 10.15 en 13.25 uur op npo1.

Lees hier onze 4 tips om je immuunsysteem te verbeteren

Advies en/of coaching nodig?

Heb je echt moeite om de eetbuien te weerstaan, dan zou het kunnen helpen om een telefonisch of video consult met ons te hebben.

Ook zonder direct persoonlijk contact helpen wij je graag met al jouw vragen over Voeding & Leefstijl. Dit kan via de telefoon of we kunnen FaceTimen of Skypen. Ook een consult via e-mail of Whatsapp behoren tot de mogelijkheden

Je kunt een afspraak met ons maken, door ons te bellen op: 06-44624781 of contact met ons opnemen via het contactformulier op deze website.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.