Een paar praktische tips voor gezonde werknemers

Gezonde en gelukkige werknemers zorgen niet alleen voor een betere arbeidsproductiviteit, maar ook voor een betere werksfeer en uiteindelijk een beter resultaat. Dat weten we inmiddels allemaal al wel. In de praktijk is het echter vaak lastig om deze doelstellingen te realiseren. Terwijl het in de basis echt niet zo moeilijk hoeft te zijn om gezonde werknemers op je werkvloer te hebben. De volgende tips zijn de eerste stappen in de juiste richting. Ook al lijken ze misschien voor de hand liggend, ze zijn wel de absolute kern.

1.     Gezond eten

Veel mensen onderschatten de invloed van voeding op je gezondheid. Het nettoresultaat van goede voeding, ofwel gezond eten, is een goed werkend immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermt ons als tegen allerlei ziektes. Wanneer je werknemers gezond eten, verklein je de kans op uitval door ziekte. Niet alleen is ziekte kostenpost nummer 1 voor veel bedrijven, je mist hierdoor vaak ook belangrijke mensen wiens taken moeilijk overgenomen kunnen worden. Natuurlijk is het niet realistisch dat je als manager of werkgever kan dicteren wat je medewerkers eten, maar met onze handige tips op dit vlak is dit wel te beïnvloeden.

Belangrijke onderdelen van gezonde voeding zijn:

Meer en gevarieerd en meer groenten en fruit:
Door voldoende variatie aan te brengen in de voeding krijg je bijna alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen binnen die je nodig hebt om gezond te kunnen leven. Het belangrijkste is om iedere dag voldoende verse groenten en fruit te eten.

Minder verzadigd vet:
In voeding zitten twee soorten vet: onverzadigd vet (zacht en vloeibaar) en verzadigd vet (hard). Een groot verschil tussen deze twee soorten vetten is dat de één gunstig en de ander juist ongunstig is voor je lichaam. Onverzadigd vet verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet vergroot het risico juist. Eet daarom minder verzadigd vet en kies juist voor onverzadigd vet. Met andere woorden, kroket eruit, ongezouten noten erin. 

Voldoende vocht:
Het is belangrijk om voldoende water te drinken. Water is een belangrijke bouwstof (alle cellen bevatten water!) en een belangrijk transportmiddel. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen in je lichaam worden afgevoerd en bouwstoffen op de juiste plaats van bestemming komen. De mens bestaat gemiddeld voor 60-70% uit water.

Naast het drinken van veel water is het belangrijk om gezonde vezels te eten die voor een gezonde stoelgang zorgen. Vezels zitten onder andere in groenten, fruit, volkoren producten en noten, zaden en pitten.

Tips voor op de werkvloer:

  1. Schaf de frituur af in de kantine
  2. Zorg voor een eierkoker, zodat mensen tussen de middag een eitje kunnen eten
  3. Vervang de Cup-a-Soup carrousel door bakjes verse ongezouten noten en schalen met fruit en snoepgroenten
  4. Voer één keer per week een visdag, waar verse zalm, makreel of een harinkje in de koelkast te vinden is.

2.     Voldoende beweging

Voldoende beweging is een van de onderdelen die het risico op chronische ziekten verkleint. Het is belangrijk om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Wil je op gewicht blijven of juist afvallen dan is het belangrijk om minimaal een uur te bewegen. Sport is slechts één vorm van beweging, naast sport zijn er tal van andere activiteiten die meegerekend kunnen worden als beweging. Op de werkvloer kun je bijvoorbeeld denken aan traplopen, staand overleggen, post wegbrengen, een middagrondje buiten lopen of op de fiets komen.

Tips voor op de werkvloer 

  1. Neem een sport- of fitnessabonnement (deels) op in je secundaire arbeidsvoorwaarden
  2. Motiveer of beloon medewerkers voor het pakken van de fiets voor dagelijks woon-werkverkeer
  3.  Zorg ervoor dat medewerkers ’s middags een kwartier gaan wandelen
  4. Niet voor iedereen weggelegd: maak een sportruimte en bied een douche zodat mensen ’s ochtends kunnen sporten en omkleden.

3. Rust

Het is natuurlijk fijn wanneer medewerkers hard werken en zich volledig inzetten. Het menselijk lichaam heeft echter wel voldoende rust nodig om zich weer op te laden. Fitte medewerkers presteren beter én maken minder fouten. In veel bedrijven is de cultuur zo, dat men niet snel aangeeft dat hij of zij teveel op z’n bord heeft liggen en misschien slecht slaapt van de stress of iedere avond doorwerkt. Enerzijds om te presteren of om collega’s niet te willen belasten. Anderzijds om simpelweg niet te willen zeuren.

Tips voor op de werkvloer 

  1. Probeer waakzaam te zijn voor overbelaste werknemers. Houd bijvoorbeeld in de gaten of collega’s veel in de avonduren mailen en ga een open en bemoedigend het gesprek met ze aan. Kijk waar je de werklast kan verminderen, of je kan helpen met effectiever werken.
  2. Wees flexibel met het bieden van werktijden. Voor sommige mensen is om 8:00 beginnen een enorme opgave, terwijl ze geen enkele moeite hebben om langer door te werken.
  3. Zorg voor momenten waarop je medewerkers even kunnen ontladen. Denk aan een vrijdagmiddag borrel, of regelmatig een personeelsuitje.

Adviesbureau Voeding & Leefstijl Ellen Kant kan u en uw medewerkers mogelijkheden bieden zoals:

  1. een leuke, interactieve voeding en leefstijl workshop;
  2. het realiseren van een gezonde(re) kantine;
  3. het organiseren van een inloopspreekuur voor uw werknemers;
  4. Etc. etc.

Andere ideeën zijn altijd bespreekbaar. We kiezen een werkwijze die het beste bij uw bedrijf past. De tarieven zijn nader overeen te komen.

Spreekt u dit aan of heeft u vragen? Vul dan het contactformulier in of bel naar 06-44624781

of: Maak een afspraak

Bron: zakelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.