Veel van onze cliënten vragen ons ieder jaar weer om tips te geven voor een gezond kerstdiner. Steevast is dan ons antwoord. “Eet met kerst gewoon wat je lekker vindt en geniet daar ook van.” Want, van lekker genieten tijdens het kerstdiner kom je echt niet meteen heel veel kilo’s aan. Eén kilo is 7000 kcal en daar moet je echt je best voor doen om die er in één of zelfs een paar dagen aan te eten. Dit zijn bijvoorbeeld 7 zakken chips of 20 gebakjes. Ga er maar aan staan 😉

Maar natuurlijk zijn we wel heel blij dat jullie ook bij het kerstdiner gezonde en verantwoorde keuzes willen maken. Daarom lees je in deze blog 10 tips voor een gezond kerstdiner. Ellen sprak hier ook over met OldStars radio. Met hen nam  ze een podcast op met daarin 10 tips voor een gezond kerstdiner.

10 tips voor een gezond kerstdiner

  1. Verwerk lekker veel groenten in je voor-, tussen- en hoofdgerecht. De meeste groentesoorten bevatten nauwelijks calorieën. Denk hierbij aan gegrilde, geroerbakte of gestoomde groenten, slasoorten, rauwkost en paddenstoeltjes. De oven is daarbij echt jouw beste vriend 🙂 Groenten uit de oven zijn heerlijk, vaak veel lekkerder dan gekookt en zo simpel om te maken. De wat hardere groenten zijn hiervoor het meest geschikt, zoals wortelen, pompoen, ui, zoete aardappelen, courgette, aubergine en paprika. Wortelen heb je trouwens in diverse kleuren en dat ziet er ook erg leuk uit! Snijd de groenten grof, voeg uienringen, knoflook en wat gedroogde tijm of rozemarijn toe, vervolgens wat olijfolie erover kwasten en klaar is Kees.
    Dan een minuut of 20 in een voorverwarmde oven van 220 graden et voilà: een heerlijke groenteschotel. Tomaten uit de oven zijn trouwens ook erg lekker, die kun je er later bij leggen.
  2. Verwerk vers- of diepvriesfruit in je voorgerecht en nagerecht.
  3. Gebruik zo weinig mogelijk kant-en-klaar producten en maak zo veel mogelijk zelf. Kant-en-klaar producten bevatten vaak veel suikers, vet, zout, kleur-, geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Bovendien smaakt het ook altijd hetzelfde. Als je zelf kruidt, smaakt het iedere keer weer anders en het kost echt niet zo veel meer tijd om alles lekker zelf te kruiden. Hoe meer ervaring je erin hebt om dit zelf te doen, hoe gemakkelijker het wordt.  Online zijn veel recepten te vinden voor bijvoorbeeld Italiaanse, Spaanse, Franse, Marokkaanse of Mexicaanse kruidenmengsels. Of voor nasi of een curry als je die zelf wilt kruiden.
  4. Maak je dressing en sausjes zelf. Een zelfgemaakte dressing op basis van olijfolie, (balsamico)azijn met bijvoorbeeld een beetje honing/mosterd of pesto is in een handomdraai gemaakt en veel gezonder en lekkerder dan al die kant-en-klare dressings op olie-mayo basis. Inspiratie voor dressings en sausjes zijn makkelijk online vinden. Kijk ook eens bij PuurGezond.nl. Zij hebben heerlijke recepten.
  5. Als je een soep voor je diner maakt, maak dan een heldere soep of bind je soep met (zoete) aardappel, peulvruchten en/of groenten. Een soep kun je al bovendien al vooraf maken. Ik vind hem zelfs vaak lekkerder de tweede dag.
  6. Beperk brood (stokbrood met kruidenboter), pasta, rijst en gefrituurde aardappel(producten). Dit zijn loze calorieën, die alleen maar aanzetten en weinig voedingswaarde bevatten.
  7. Beperk producten met een hoog vetpercentage zoals: room, mayonaise, olie, boter, vette vleessoorten, vette kaassoorten en bladerdeeg. Deze producten leveren verhoudingsgewijs veel calorieën: 1 gram vet levert 9 calorieën ten opzicht van 1 gram koolhydraten en 1 gram eiwit: 4 calorieën.
  8. Kies voor de magere vleessoorten, zoals: wild, vis, ossenhaas, varkenshaas, gevogelte, rosbief, tartaar, carpaccio, fricandeau of ham.
  9. Staat er een uitgebreid diner te wachten? Doe dan overdag en de volgende dag wat rustiger aan met eten. Eet de dag erna bijvoorbeeld een lekker soepje of een maaltijdsalade. Dat compenseert weer een beetje.
  10. En….. ga lekker naar buiten om een frisse neus te halen tijdens de feestdagen. Als je één uur wandelt, loop je er toch zo 300 calorieën vanaf! Je voelt je daarna ook veel lekkerder!

Gratis 4-gangen kerstmenuTips voor het kerstdiner

Als je het leuk vindt, sturen wij je een compleet PuurGezond 4 gangen kerstmenu toe. De gangen zijn niet moeilijk om te maken. En het mooie is, deze kerstdiners zijn eigenlijk gewoon gezonde maaltijden omdat groenten de hoofdrol spelen in deze recepten. Je krijgt een vlees/vis variant en een vega-versie. Wil je het kerstmenu per mail ontvangen? Stuur ons dan een berichtje via het contactformulier.

Tot slot: Geniet tijdens de feestdagen en let juist op in de periode tussen de feestdagen

Zoals we in de inleiding al aangaven, kom je echt geen kilo’s aan van lekker eten tijdens de feestdagen in december. Geniet hier dus lekker van en let juist op in de periodes tussen de feestdagen.

Wij wensen jullie hele fijne feestdagen.  Geniet ervan, samen met je geliefden!

We zien jullie graag weer in het nieuwe jaar 🙂

 

 

Foto: Afbeelding van Jill Wellington via Pixabay

2 reacties

  1. Ik zou graag de kerst menu’s ontvangen. Ben nu 2 weken met het voedingsadvies van Chantal bezig. En heb mijn draai gevonden. Dus wil dit de feestdagen ook zo blijven doen.

    1. Author

      Hoi Mireille, wat leuk om te horen dat je je draai hebt gevonden. Ik heb het kerstmenu aan je gemaild. Groetjes, Ellen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.